Logg inn | Opprett brukerkonto
Filmgrid
man tir ons tor fre lør søn
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Defiance - Den ukjente kampen

Defiance er en episk fortelling om familie, ære, motstand, hevn og frelse under den andre verdenskrig

Hele saken (315 ord)

Blekkhjerte

Blekkhjerte er en eventyr- og fantasyfilm basert på den bestselgende boka av Cornelia Funke.

Hele saken (144 ord)

Taken

Liam Neeson spiller en tidligere agent som gjør alt for å finne den kidnappede datteren sin.

Hele saken (203 ord)

Gran Torino

Clint Eastwood ordner opp – igjen. Premieredato: 27.03.09

Hele saken (405 ord)

Hunger

En rekke IRA-fanger sultestreiker i protest mot den britiske regjeringen og de innsattes forhold.

Hele saken (447 ord)

James Woods (1947)

- Når folk spør hva jeg spiller i "The Specialist", svarer jeg: Filmen har Sylvester Stallone, Sharon Stone og meg i hovedrollene. Det er en helt, en kvinne og en skurk. Tipp hvem jeg spiller. Du trenger bare å se på lønningsposen, sier James Woods og ler. Vi vet svaret. Woods er som regel den godslige psykopaten som sprer frykt i sine nære omgivelser. Dette er en rolle han har finslipt til de virtuose høyder, ikke minst gjennom prestasjoner som politimorder i "Patruljebil 6-z-4 svarer ikke" (1979), som TV-fiksert snåling i "Videodrome" (1982), som kalkulerende og kaldblodig gangster i "Ondt blod i Amerika" (1983), som psykopat i "Best Seller" (1987), og for ikke å snakke om i hans to siste filmer på norske lerreter, "The Getaway" og den aktuelle "The Specialist". Han har en lang og omfattende karriere bak seg, ikke minst i karakterroller av intenst merke. Han liker å pendle mellom roller i høyprofil-filmer og roller i uavhengige produksjoner, der betalingen er knapper og glansbilder. Denne idealismen er litt av baktanken med hans nystartetde produksjonselskap. - Det er lite variasjon i helterollene, mens skurkerollene er ulike og mer fargerike. Han kan være full av svart humor eller grusom og uforutsigbar. I en film som "Pulp Fiction" er alle skurkene unike. En periode gjorde jeg "snille roller", gikk rundt smilende i smoking og nippet til vin. Jeg kjedet vettet av meg. Det er lettere å framstille en skurk, på samme måte som det er lettere å fly en jumbojet i forhold til enpropellsfly - utfordringen er så mye større at du blir mye mer motivert, forteller James Woods til FilmMagasinet på spørsmål om sine mange skurkeroller. Hvem som er ond og hvem som er god kan ofte være et definisjonsspørsmål. - Når folk henviser til min rolle i "The Specialist", peker jeg på en replikk i filmen. Jeg sier til Sylvester: "Hvor mange har du drept - 50 eller 100 ?". Det viser seg at jeg kanskje har drept 3 mer enn ham, så hvem er verst ?, sier Woods. Han er også aktuell i en annen film, "Curse of the Starving Class", basert på Sam Shepards legendariske skuespill fra 1976, om en farmer-familie i oppløsning. I andre roller finner vi Kathy Bates og Randy Quaid. - Det er ikke en film om mat, men om emosjonell sult. Det handler om en mann, Weston Tate, som kjøpte den amerikanske drømmen, men som ikke har penger til å betale for den. Alkoholen blir løsningen, sier James Woods. Han er full av begeistring for både rollen og filmen, en begeistring det er vanskeligere å spore når det gjelder de store Hollywood-produksjonene. Han er ikke i tvil om at den kunstneriske friheten er mye større i uavhengige produksjoner. - Foreslår du noe uvanlig i filmer som "The Getaway" eller "The Specialist", ser de dumt på deg. Jeg har et konkret ekspempel fra "The Specialist": Det er en stor scene i filmen der sønnen til den lokale mafia-bossen i Miami (Rod Steiger) ligger på lit-de-parade. Siden rollefiguren min har ansvaret for sikkerheten i mafiaen, er det i bunn og grunn mitt ansvar at sønnen døde. Faren er i dyp sorg. Jeg frambringer en beklagelse over dødsfallet, og Steiger vil la meg leve hvis jeg overleverer morderen til ham. Mitt mål er selvfølgelig åoverta hele operasjonen. - Jeg snakket med Stallones livvakt like før innspillingen av scenen. Han synes jeg er morsom, så det gikk en faen i meg. Jeg sa til regissør Luis Llosa før kameraet ble slått på: "Er det OK om jeg klør liket på ballene når jeg går forbi ?" Han ble målløs og det ble full panikk på settet. "Jeg bare kødder", sa jeg, men det tok lang tid før de roet seg ned. Alle er så selvhøytidelige, sier en smilende Woods. Han mener at skuespillerens jobb er å tilby så mange alternativer som mulig uten å kaste vekk tiden. - Du håper at regissøren vil like 30 % av det du foreslår. Det vil filmen garantert tjene på, mener Woods. Han elsker utfordrende roller og er ofte sterkt delaktig i prosessen med å høvle ut den endelige handlingen. "Videodrome" er en film James føler veldig sterkt for. Den er hyperaktuell nå som en kritikk av hvordan media og TV-verdenen påvirker oss i negativ retning. - Det var en vanskelig film. David Cronenberg måtte gjøre mye intellektuell analyse om metaforene i filmen, alt er så komplekst. Du må finne parameteret til den falske verdenen, til dine fantasier. Vi hadde et manus på 17 sider når vi begynte. Vi hadde ikke peiling på hvordan filmen skulle ende, så vi diskuterte hele veien. Det samme med "Curse of The Starving Class". Skuespillet filmen bygger på er velkjent og det eksisterer så mange tolkninger, at jeg ville prøve nye ting. Enten ble regissøren forvirret, eller han lo. Det ble mitt barometer på om en scene fungerte eller ikke, sier Woods. Med alle de emosjonelt krevende rollene han har spilt i sin lange karriere, skulle en tro mannen var sterkt påvirket. Men dengang ei. Som lidenskapelig golfspiller, er det bare rett og rimelig at han bruker en golfmetafor for å belyse påvirkningen. - Det er en intens sport. Har du ikke migrene etter en golfrunde, har du spilt dårlig. Det er en konsentrasjonssport. Jeg har spilt med flere av de beste i verden. Mellom slagene kan de preike piss med Gud og hvermann. Men når de svinger køllen, blir de verdensmestere. Det samme med meg. Når kameraet blir slått på, våkner instinktene mine. Når kameraet stopper, går jeg tilbake til søvnen, sier Woods. Han har de siste årene jobbet mye med debuterende regissører, men insisterer på at det ikke har noe med at han vil ha mer kontroll på settet å gjøre. - Unge regissører er ofte mer dogmatiske og har en klarere visjon. Dette er det eneste de har jobbet med de siste 3 årene. En Hollywood-veteran gjør en film, og er allerede kontraktsfestet til den neste. De mangler lidenskapen som finnes hos yngre regissører. Ingen etablert ville lagd en film som "Reservoir Dogs". Du må ha entusiasme. I tillegg holder jeg meg ung selv med å jobbe med disse karene, tror James Woods, som heller ikke legger skjul på at hans navn kan være avgjørende om en film blir realisert eller ikke. Han ser på "Ondt Blod i Amerika" som kanskje den mest utfordrende rollen i hans karriere. - Innspillingsperioden var så lang. Jeg var på settet i 8 måneder, mens selve innspillingen foregikk over 11 måneder. Det var vanskelig å konsentrere seg om en oppgave over så lang tid. Det var en stor opplevelse. Sergio Leone elsket skuespillere og viste en sjelden entusiasme når vi gjorde en scene. Problemet med mange amerikanske regissører er at de er bitre på skuespillere, og dermed redd dem. Det amerikanske stjernesystemet er så fullt av dritt uansett. Mange skuespillere har med seg et lass med personlige tjenere. Det er absurd og skaper en vegg mellom regissøren og skuespilleren, mener Woods. I Hollywood er det agentene som har den egentlige makten. De styrer planleggingen av ethvert filmprosjekt. James Woods har nylig skiftet agent etter 17 års samarbeid. Han fant det umulig med videre samarbeid. - Jeg hadde gjort et par filmer som agenten ville at jeg skulle gjøre, men som jeg var uenig i. Begeret fløt over med "Straight Talk" (mot Dolly Parton). Det var en OK film, men ikke noe jeg ville bruke tid på. Det fortalte jeg agenten min. Han mente filmen ville bli en suksess, at den ville tjene så mye penger at jeg fikk makt til å gjøre mine egne ting. Jeg var fundamentalt uenig i denne tankegangen. Jeg sa til ham: "Tror du Martin Scorsese vil hyre meg til sin neste film fordi "Straight Talk" spilte inn 100 millioner dollar ?" Jeg må gjøre utfordrende og vanskelige roller som kan gi meg inspirasjon. Vi klarte ikke å tenke likt, og det i en periode da manusene ikke akkurat flommet inn, sier Woods i en av sine lange monologer. Ting endret seg radikalt etter at han skiftet agent. - Jeg har nettopp gjort 4 filmer, og har to nye prosjekt på beddingen. I tillegg skal jeg jobbe med Scorsese. Jeg husker at jeg snakket med Tarantino like før innspillingen av "Pulp Fiction". Jeg visste at han skulle bruke John Travolta, men det var usikkert om Miramax ville godta ham. Tarantino sa til meg: "Jeg trodde du ikke likte meg. Jeg tilbudte deg en rolle i "Reservoir Dogs" og du svarte aldri. Faktisk kom jeg med 5 ulike framstøt." Det viste seg at agenten min hadde gitt faen på grunn av at det økonomiske tilbudet var for dårlig. Sånne ting gjør meg forbanna. Nå har jeg gitt beskjed om at jeg skal informeres om ethvert tilbud som kommer inn. Jeg ville aldri fått gjort"...Starving Class" tidligere. Det er ikke penger å hente. Men det er akkurat sånne filmer som er nærmest hjertet og sjelen til en skuespiller, som gjør det mulig å overleve i store studiofilmer. Skuespillere elsker å bevege folk, mener James Woods. Han har hatt et nært personlig vennskap med Oliver Stone, etter at de jobbet sammen på "Salvador", en film om den politiske situasjonen i Sentral-Amerika. James Woods intense prestasjon som oppsøkende journalist ga ham en Oscar-nominasjon. Han ser på Stone som den fremste regissør vi har i dag, og er uenig i at "Natural Born Killers" er spekulativ. - Jeg ser ofte filmer som er fulle av meningsløs vold. "Natural Born Killers" er ekstremt voldelig, men den har klar oppfattning av hvor volden kommer fra - dens røtter. Det er en glimrende film. Jeg vil gjerne se den usensurerte versjonen. Vi bør ha filmsensur og aldersgrenser, men det bør ikke diktere klippingen og utseendet til en film. Folk vil alltid motta filmer på forskjellige måter. Et sofistikert publikum vil oppleve "Natural Born Killers" som voldelig, men kritikken av et stadig voldfokuserende TV er like fullt til stede. Vi kan ikke gjemme oss, mener Woods, som ikke legger skjul på at han og Oliver Stone har flere konkrete samarbeidsprosjekt under planlegging. ??? FilmMagasinet nr. 4 - 1994 --- <>

An American Carol (2008)
Uspesifisert rolle
Surf's Up (2007)
Reggie
Shark - Sesong 1 (2006)
Sebastian Stark
Be Cool (2005)
Tommy Athens
Pretty Persuasion (2005)
Hank Joyce
End Game (2005)
Vaughn Stevens
Buddy (2005)
Narrator
Northfork (2003)
PRODUSENT, Walter O'Brien
Rudy: The Rudy Giuliani Story (2003)
Rudy Giuliani
This Girl's Life (2003)
Pops
Stuart Little 2 (2002)
Falcon
John Q. (2002)
Dr. Turner
Final Fantasy - The Movie (2001)
Uspesifisert rolle
Mennene i mitt liv (2001)
Mr. Donofrio
Scary Movie 2 (2001)
Father McFeely
Friminutt: Skolefri (2001)
Uspesifisert rolle
Race to space (2001)
Wilhelm Von Huber
Dirty Pictures (2000)
Dennis
Generalens datter (1999)
Colonel Robert Moore
Forbrytelsen (1999)
Alan Mann
Any Given Sunday (1999)
Dr. Harvey Mandrake
The Virgin Suicides (1999)
Mr. Lisbon
Play it to the Bone (1999)
Uspesifisert rolle
John Carpenter's Vampires (1998)
Jack Crow
Another Day in Paradise (1998)
Mel, PRODUSENT
Kontakt (1997)
Michael Kitz
Herkules (1997)
Uspesifisert rolle
Kicked in the Head (1997)
Uncle Sam
Killer - A journal of a Murderer (1996)
Carl Panzram
Ghosts from the Past (1996)
Byron De La Beckwith
U.S. Laws (1996)
Temple Rayburn
The American Dream (1995)
Uspesifisert rolle
Casino (1995)
Lester Daimond
Nixon (1995)
H.R. Haldeman
Mistenkt (1995)
Uspesifisert rolle
For Better or Worse (1995)
Reggie Makeshift
The Getaway (1994)
Uspesifisert rolle
Spesialisten (1994)
Ned Trent
Next Door (1994)
Matt Coler
Fallen Angels (1993)
Uspesifisert rolle
Chaplin (1992)
Uspesifisert rolle
Straight Talk (1992)
Uspesifisert rolle
Siste stikk ved midnatt (1992)
Uspesifisert rolle
Citizen Cohn (1992)
Uspesifisert rolle
The Hard Way (1991)
Uspesifisert rolle
The Guys (1991)
Walter Farmer
Kvinner og menn (1990)
Uspesifisert rolle
Skuddet (1989)
Uspesifisert rolle
Vi vil ha barn! (1989)
Uspesifisert rolle
Namnet mitt er Bill W. (1989)
Uspesifisert rolle
Cop (1988)
Lloyd Hopkins
Farlige ambisjoner (1988)
Uspesifisert rolle
In Love and War (1987)
Uspesifisert rolle
Bestseller (1987)
Cleve
Salvador (1986)
Richard Boyle
The Promise (1986)
Uspesifisert rolle
Kattens øye (1985)
Morrison
Joshua Then and Now (1985)
Uspesifisert rolle
Badge of the Assassin (1985)
Robert K. Tannenbaum
Mot alle odds (1984)
Jake Wise
Ondt blod i Amerika (1984)
Uspesifisert rolle
Videodrome (1982)
Uspesifisert rolle
De fordømtes fengsel (1982)
Fast-Walking Miniver
Split Image (1982)
Uspesifisert rolle
Vitnet som snakket for mye (1981)
Uspesifisert rolle
Nattpatrulje (1980)
Uspesifisert rolle
Patruljebil 6-Z-4 svarer ikke... (1979)
Gregory Ulas Powell
And Your Name Is Jonah (1979)
Uspesifisert rolle
Engler i uniform (1978)
Uspesifisert rolle
Holocaust Del 2 (1978)
Uspesifisert rolle
Holocaust Del 3 (1978)
Uspesifisert rolle
The Gift of Love (1978)
Uspesifisert rolle
Raidet på Entebbe (1977)
Uspesifisert rolle
Alex og sigøyneren (1976)
Uspesifisert rolle
Fitzgerald i Hollywood (1976)
Uspesifisert rolle
Natten skjuler alle spor (1975)
Uspesifisert rolle
Våre beste år (1973)
Frankie McVeigh
Footsteps (1972)
Uspesifisert rolle
Hickey & Boggs (1972)
Uspesifisert rolle
A Great American Tragedy (1972)
Uspesifisert rolle
Z Channel: A Magnificent Obsession
Uspesifisert rolle
Richard Grieco
Richard Grieco
Amanda Plummer
Amanda Plummer
Joan Crawford
Joan Crawford
Joseph Cawthorn
Joseph Cawthorn
Mark Rydell
Mark Rydell
Marty Allen
Marty Allen
Copyright © Filmgrid 2007, 2008, 2009 - Om Filmgrid