Logg inn | Opprett brukerkonto
Filmgrid
man tir ons tor fre lør søn
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Sannhetsjegeren - Historien om Tore Sandberg og Fritz Moen (2009)

Dokumentar om av justismordet av Fritz Moen og medias forhåndsdømming av saken.

Hele saken (2134 ord)

Role Models

Hva gjør man ikke for å unngå å havne i fengsel? Role Models har premiere 20.03.09.

Hele saken (895 ord)

Izzat (2005)

Oslo fikk på åtti- og nittitallet en ny bølge kriminelle. De var internasjonale og mer voldelige enn vi tidligere hadde sett. Det handler om izzat: ære.

Hele saken (419 ord)

Dragejegerne

Et lovende fransk, tysk og luxemburgsk animasjonsprosjekt.

Hele saken (343 ord)

Patrik 1,5

Mange utfordringer møter et homofilt par som plutselig får omsorgen for en foreldreløs og kriminelt belastet tenåring.

Hele saken (120 ord)

Linda Fiorentino (1960)

- Utseendet mitt skremmer folk. Jeg er overrasket over hvordan folk møter meg. Min personlighet har ingenting til felles med rollene jeg gjør på film. Stemmen er dyp, håret og øynene mørke, men, tro meg, innvendig seg jeg ut som en kaotisk blondine, sier Linda Fiorentino og ler. Hun er blitt litt av en kritikerkjæedegge etter rollen som den farlige og mainpulerende Bridget i John Dahls sexy film-noir The Last Seduction., en film som dessverre forsvant i den anomyme videoflommen her på berget (faktisk før filmen fikk kinopremiere i USA). Rollen har åpnet nye dører for henne. - Jeg håper folk får sympati med Bridget. Hun er så sosiopatisk (Verre enn en psykopat) at hun trenger hjelp, mener Linda. Hun sto selv for koreografien i sex-scene i filmen. - John Dahl ga meg frihet. Jeg visste Bridget måtte knulle kaldt og kynisk som en mann. Det lå i kortene. Vi imporviserte underveis, særlig fordi manuset ikke var så morsomt som vi ønsket, forteller Linda, en mørk, kjølig skjønnhet, som faktisk har rykte på seg for å være et vanskelig vesen, både på settet og i intervjusituasjoner. "Kvinner vil drepe meg og menn er redd meg", sier hun. Hun har gått den motsatte veien av hva som er vanlig Hollywood-standard. Hun startet stort og hoppet siden av et karrierejag hun blir mer og mer oppgitt over. - Mine to første filmer, Crazy for You og Natt på Manhattan, er eksempler på to motpoler. Etter Harold Beckers Crazy for Youk ville jeg slutte som skuespiller. Her er Hollywoods skapende prosess i et nøtteskall: De hyrer deg til å tolke en rolle, for så i neste omgang spille rollen etter deres eget forgodtbefinnende. Opplevelsen gjorde meg opprørt. Men etter å jobbet med Scorseses Natt på Manhattan fikk jeg troen tilbake. Han hyrer en skuespiller fordi har vet de klarer å tolke en rolle. Du føler deg verdsatt, forteller Linda. Hun bestemte seg for å velge roller etter hjertet, ikke lommeboken. - Jeg takket nei til en rekke roller på den tiden, blant annet Top Gun. Jeg så på den som en krigsvennlig film som ville lære ungene å hate. Jeg klarte ikke identifisere meg med filmens holdninger. Sier du først nei i Hollywood, blir de sinte og straffer deg. Jeg kunne nok vært rik og berømt, men angrer ingenting. Uansett må du finne din egen balanse. Selv om jeg av og til er med i filmer jeg ikke føler for ganske enkelt for å holde meg i livet. Når jeg ikke jobber, resier jeg gjennom ulike deler av USA og fotograferer. Det er hobbyen min, sier Linda tilfreds. Hun tror ikke hun hadde fått rollen i The Last Seduction dersom det hadde vært en studiofilm. - De hater meg som pesten. Jeg har heldigvis et godt renomé blant de uavhenge produsentene, så rolletibudene har vært nokså stabile. Hadde filmen vært laget av et stort studio, hadd Bridget garantert ikke sluppet unna på slutten. I studiofilmer har du ikke frihet. Det er så mange penger i omløp, at ingen tar sjanser. Jeg foretrekker friheten, sier Linda bestemt. Hennes beste filmopplevelse var i Alan Rudolphs The Moders (1988). - Han stoler på deg og tar mye sjanser. Mesteparten av rollen min ble improvisert på settet. Manuset var ufullstendig, så Alan ba meg finne på ting underveis. Det var som en drøm som gikk i oppfyllelse. Ikke noe er mer utfordrende enn å bygge opp en karakter fra bunnen av. Alt som er detaljskrevet på forhånd, kaller jeg TV, sier Linda, og fortsetter bastant: - Filmindustrien er kvinnefientlig. Det er menn som styrer, selv om ting har bedret seg av politiske årsaker. Men kvinnene må selv ta mye av skylden. Vi må bli modigere, og slutte å ta nei for et svar. Hadde kvinner stått sammen som en enhetlig gruppe, hadde problemet vært løst. Gutta driver kameraderi. Vi bare slåss mot hverandre. Det er typisk at de kvinnelige regissørene som får oppmersomhet i USA, utenom Penny Marshall og Martha Coolidge, er ikke-amerikanske. Jane Campion kan lage hva som helst, mener Linda. The Last Seduction har skapt ny oppmerksomhet rundt henne. Linda Fiorentino er i medias søkelys, og rolletilbudene flommer inn. Men hun tror ikke på noen kommersiell vårløsning. - Jeg tror skaden er gjort i Hollywood. Tror jeg ikke selv på filmene, vil jeg heller slutte. Jeg forsøker å tenke på andre kreative områder. Når jeg føler meg svak eller ikke klarer å håndtere problemer i mitt liv, tar jeg bilen og reiser på måfå med kameraet mitt. Det gir meg det rette perspektivet på tilværelsen. Suksess i Hollywood betyr ingenting i den store sammenhengen, avslutter Linda, en overraskende vennlig og behagelig samtalepartner, med tilsynelatende mer enn ett ben i nesen. FilmMagasinet nr. 2 - 1995 --- <>

Once More With Feeling (2009)
Lydia
Frihetens pris (2002)
Liberty Wallace
What Planet Are You From? (2000)
Helen Gordon
Lukten av penger (2000)
Carol
Ordinary Decent Criminal (2000)
Christine
Dogma (1999)
Bethany
Men in Black (1997)
Laurel
Bodycount (1997)
Natalie
Kicked in the Head (1997)
Megan
Unforgettable (1996)
Dr. Martha Briggs
Charlie's Ghost Story (1996)
Uspesifisert rolle
Larger Than Life (1996)
Terry Bonura
Jade (1995)
Trina Gavin
Den desperate jakten (1994)
Uspesifisert rolle
Bodily Harm (1994)
Rita Cates
The Last Seduction (1993)
Uspesifisert rolle
Acting on Impulse (1993)
Uspesifisert rolle
Chain of Desire (1992)
Uspesifisert rolle
Fixing the Shadow (1992)
Uspesifisert rolle
Shout (1991)
Uspesifisert rolle
Full fest for klikken (1991)
Uspesifisert rolle
Strangers (1991)
Uspesifisert rolle
The Moderns (1988)
Uspesifisert rolle
Flammende gjensyn (1988)
Uspesifisert rolle
Gotcha! - eller fra spøk til revolver (1985)
Uspesifisert rolle
Natt på Manhattan (1985)
Uspesifisert rolle
Crazy for You (1985)
Uspesifisert rolle
Spoils - Die Beute
Uspesifisert rolle
Shannon Tweed
Shannon Tweed
Sharon Stone
Sharon Stone
Chuck Norris
Chuck Norris
Joe Viterelli
Joe Viterelli
Angelique Pettyjohn
Angelique Pettyjohn
Juliusz Machulski
Juliusz Machulski
Copyright © Filmgrid 2007, 2008, 2009 - Om Filmgrid