Logg inn | Opprett brukerkonto
Filmgrid
man tir ons tor fre lør søn
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

The Boat That Rocked

Piratradioen spilte rock og pop fra havet 24 timer i døgnet, og 25 millioner lyttet til piratene hver eneste dag.

Hele saken (1321 ord)

På TV i kveld: Dark Horse (2005)

Off-beat komedie om døgenikten Daniel.

Hele saken (226 ord)

På TV i kveld: Confessions Of A Dangerous Mind

TV-produsent om dagen, snikmorder for CIA om natten!

Hele saken (927 ord)

På TV i kveld: Troja (2004)

En sivilisasjon skal gå til grunne for kjærlighet. Sendes i kveld 21:45 på SVT1.

Hele saken (746 ord)

Pride and Glory

Edward Norton og Colin Farrell spiller hovedrollene i "Pride and Glory". Premieredato: 17.04.09

Hele saken (151 ord)

Sofies verden (1999)

Originaltittel: Sofies verden

Historien om 14 år gamle Sofie Amundsen mottar mystiske brev i postkassen med spørsmålene "Hvem er du?" og "Hvor kommer verden fra?". Den mystiske professoren Aleberto Knox viser seg å være brevenes avsender. Han blir Sofies læremester og sammen legger de ut på en reise i tid og rom for å finne svar på livets gåter. På sin reise treffer de på kjente tenkere som Sokrates, Shakespeare, Leonardo da Vinci, Michelangelo og Robespierre.

Omtale

Budsjett: Støtte: Kinobesøk: Billettinntekter: Antall solgte DVD/VHS: Inntekter fra DVD/VHS:

Innhold: Historien om 14 år gamle Sofie Amundsen mottar mystiske brev i postkassen med spørsmålene "Hvem er du?" og "Hvor kommer verden fra?". Den mystiske professoren Aleberto Knox viser seg å være brevenes avsender. Han blir Sofies læremester og sammen legger de ut på en reise i tid og rom for å finne svar på livets gåter. På sin reise treffer de på kjente tenkere som Sokrates, Shakespeare, Leonardo da Vinci, Michelangelo og Robespierre. (fra Filmlex)

Kritikker: Dagbladet (6. august 1999, Liv Jørgensen): Dagbladet: Erik Gustavsons «Sofies verden» er tabloidversjonen av filosofihistorien i hurtigtogsfart. I kampen for å få uvanlig filmstoff til å leve blir «Sofies verden» litt for mye av et spektakulært lynkurs omringet av en del tøv... Dette er likevel en spektakulær film med mye fint foto, men hovedsaken for en kinogjenger vil alltid være: Lever dette stoffet? Berører det deg? Ikke nok, dessverre.

Aftenposten (6. august 1999, Per Haddal): Filmens slående visuelle virkemidler fremkaller innsikt og utsyn... Det er skapt fristed for tricks og fortellermagi. Noen ganger streifes Andrej Tarkovskijs hemmelighetsfulle verden, også takket være Kjell Vassdals mettede foto... Gustavson har sans for det spektakulære... Det spares ikke på kostymer og statister og spesialeffekter eller historisk viten. Trøstig arbeides det i vei på dette, med mange fine resultater. Minst vellykket er spesialeffektmakeriet.

Innhold: Bygger på Jostein Gaarders suksessroman med samme navn. 14årige Sofie får mystiske brev i posten som stiller henne spørsmål hun har problemer med å svare på. Brevene viser seg å komme fra Albert Knox, som senere blir hennes læremester i filosofi. • Grunn til å glede seg: Etterlengtet filmatisering av en enrom boksuksess. • Grunn til å grue seg: Forventningene er skyhøye, kan de innfris?

FilmMagasinet Nr. 4 - 1999


Pressen om norsk film

Aftenposten (Per Haddal) "Det er en leken, men problematisk film. Hva annet kan en bredt anlagt familiefilm over filosofisk undring bli?"

Verdens Gang (Jon Selås) "Filmen veksler fra de helt storslagent vellykkede tablåer til det platteste virvar. Og man blir alldeles nedstemt av at filmskaperne ikke har forstått prioriteringens livsviktige kunst." (3)

Dagsavisen (Harald Kolstad) "Erik Gustavsons regi er helt avsindig firkantet og klumpete… Lyspunkter? Til nød Nils Vogts 'gruffe' lærer, og Arne Haakenaasen Dahls grasiøse ungersvenn…"

Dagbladet (Liv Jørgensen) "Dette er likevel en spektakulær film med mye fint foto, men hovedsaken for en kinogjenger vil alltid være: Lever dette stoffet? Berører det deg? Ikke nok, dessverre." (3)

Klassekampen (Guri Kulås) "Skulefjernsyn har det ikkje blitt, men framstillinga av idehistoria blir aldri heilt integrert i rammeforteljinga og to i utgangspunktet spanande ting blir i sum sjellaust."

Morgenbladet (Sverre V. Sand) "Det store spørsmål som gjenstår underveis er det som burde følge enhver oppramsing av facts, facts, facts: Hva gjør dette med oss? Eller, Sofie: hvorfor skal vi høre på dette? Spørsmålet blir noenlunde besvart her og der, men alle brokkene etterlater likevel et høyst vilkårlig inntrykk."

Dagens Næringsliv (Øyvor Dalan Vik) "Erik Gustavson har ikke tilføyet boken stort annet enn noen virkelig storslagent regisserte historiescener."

Dag og Tid (Roald Helgheim) "- Sofies verden er endå eit norsk døme på at det blir ikkje stor film av store ord."

Drammens Tidende/Buskeruds Blad (Anne-Grethe Danielsen) "Den som forventer filosofipensum i kortversjon blir skuffet. Den som håper på film der du ikke blir hengende fast i dødpunkter, har noe å glede seg til. " (5)

Bergens Tidende (Frode Bjerkestrand) "Gustavson og manusforfatter Petter Skavlan har laget et konsentrat som egner seg for film, en spennende og surrealistisk landtur i europeisk kulturhistorie."

Bergensavisen (Nils Olav Sæverås) "I stor grad lykkes filmen også i å holde på de fascinerende aspektene ved Jostein Gaarders tankespinn, selv om dette er og blir en lynkursversjon - der mange tanker har gått tapt på veien."

Adresseavisen (Martin Nordvik) "Åpningsscenene er illevarslende dialogstive og ubehjelpelige i spillet, men det er absolutt ikke symptomatisk for helheten." (4)

Fædrelandsvennen (Knut Holt) "Og vi, publikum, blir gjennom filmens tablåer og tankerekker, opplyste og stimulerte. Vi utvides, faktisk. Og hva er mer gledelig enn å gå fra en film og føle at du er blitt både belært og stimulert " (5)

Romsdals Budstikke (Linda Stølen) "Med Sofies verden har Gustavson gjort en fulltreffer." (5)

Stavanger Aftenblad (Kari Thomsen) "Best blir likevel ungdommene. Silje Storstein gir et levende, følsomt og riktig fattet portrett av den snart femtenårige Sofie." (7 poeng av 10)

Demokraten (Andrew J. Boyle) "- en grensesprengende og utfordrende film i sin tematikk og måten den formidles på. Men oppgaven har allikevel vært noen hakk for stor for filmkunsten." (4)

Nordlands Framtid (Lillian Bikset) "Selvfølgelig er den 'overflatisk' - sammenlignet med boka… Selvfølgelig bare rører den ved de eksistensielle spørsmål. Men den er en interessevekker. Og noe mer kan man ikke forlange." (5)

Gudbrandsdølen/Dagningen (Einar Odden) "Når sant skal sies, er faktisk den filmatiske løsningen vel så imponerende som den noe oppskrytte boka." (5)

Sandefjords Blad (Sven Grotdal) "Muligens er ikke alle frihetene de har tatt seg like vellykkede… Men alt i alt er den største satsingen i norsk filmhistorie blitt milevis fra den kalkunen som noen så for seg da prosjektet ble lansert." (5)

Porsgrunn Dagblad (Lars Christensen) "Sofies verden er gjennomført laget av dyktige håndverkere, men det er noe som mangler. Den klarer ikke å tenne den gnisten som den har potensiale til." (4)

Hamar Dagblad (Håvard Lillebo) "Sammen med alltid like solide Thomas von Brömssen er Sofie/Hilde/Silje akkurat så sikker eller usikker som en 14 år gammel jente skal være…" (5)

Hamar Arbeiderblad (Turid Andreassen Lie) "Kjemien stemmer, bare i enkelte små, små glimt blir de vel teatrealske. Birolleinnehavnerne er også troverdige." (5)

Rana Blad (Tone Mikalsen) "Persongalleriet er fargerikt og artig… Likevel sitter jeg igjen med en mistanke om at enkelte kan bli skuffet over filmen, og synes den er baktung." (5)

Fredrikstad Blad (Anne-Lise Johnsen) "- til tross for mange fascinerende bilder og tablåer opplever jeg likevel filmen som flat og uten magi." (3)

Rogalands Avis (Ole S. Nerheim) "I en verden av amerikanske 'såper' er det kjekt med en norsk kvalitetsprodusert 'såpe' som en kan vaske sjelen sin med." (5)

Varden (Kari Gisholt) "Det er langt på vei fjetrende og imponerende flott turnert, men også mektig og trettende."

Oppland Arbeiderblad (Kjetil Skotte) "- vellaget… med fine bilder og morsomme små fortellinger inne i den store." (6)

Haugesunds Avis (Jon Ådnøy) "Her er gjort mykje solid filmteknisk arbeid, for jamvel når me ser slikt som ikkje kan sjåast, verkar det naturleg…" (5)

Film & Kino Nr. 5/6 - 1999


The screen adaptation of the world famous novel Sophie's World sends the nearly fifteen-year-old Sophie on an extensive journey through time and space. Alberto Knox, the mysterious philosophy teacher, materializes events from ancient Greece. Later Sophie meets him in person during a visit to the Middle Ages. Sophie becomes hooked on history, big questions and big answers. In-between travel events, Sophie discovers an abandoned cabin in the forest close to her home that holds a secret. In a mirror she catches the image of a girl just like herself, but seemingly in another dimension. Sophie gradually discovers the secret that has brought her to life.

Haugesund 1999 (New Nordic Films)


Filmen gir publikum en introduksjon til vestens filosofi fra antikken og helt fram til vår egen tid. Når Sofie Amundsen er 14 år finner hun et brev i postkassen uten avsender. I konvolutten finner hun en lapp hvor det står: Hvem er du?. En liten stund etterpå finner hun en ny lapp hvor det står: Hvor kommer verden fra?. Brevene kommer fra Albert Knox som blir hennes læremester på hennes ferd gjennom filosofiens historie. (Filmtilsynet)

"SOFIES VERDEN" ER NORGES STØRSTE OG MEST PÅKOSTEDE FILMPRODUKSJON NOENSINNE. FILMEN ER BASERT PÅ JOSTEIN GAARDERS SUKSESSROMAN SOM ER SOLGT I 15 000 000 EKSEMPLARER VERDEN OVER.

I "Sofies Verden" går fortellingen om Sofie, og senere Hilde, parallelt med historiene om de gamle filosofene. Filmen starter i Oslo med at den 14-årige Sofie Amundsen (Silje Storstein) mottar mystiske brev i postkassen med spørsmålene: "Hvem er du?" og "Hvor kommer verden fra?" Sofie forstår ingenting, men tankene begynner å svire. Samtidig med brevene dukker det stadig opp postkort til en Hilde Møller Knag i Sofies postkasse. Avsenderen er Hildes far (Bjørn Floberg) som for tiden tjener som major i Libanon. Sofie synes dette blir mer og mer mystisk og spenningen bygges opp. Hvem er Hilde Møller Knag, og hvorfor finner Sofie stadig eiendeler som tilhører Hilde? For å oppklare disse mysteriene trenger hun de europeiske tenkernes innsikt.

Den mystiske filosofen Alberto Knox (Tomas von Brömssen) viser seg å være brevenes avsender. Han blir Sofies læremester og de utvikler et nært vennskap. Sammen legger de ut på en reise i tid og rom for å finne svar på livets gåter. De får være tilstede under historisk viktige hendelser og får møte flere av den vestlige verdens største tenkere og kunstnere. På sine reiser møter de blant annet Sokrates (Hasse Alfredson), Shakespeare (Mark Tandy), Leonardo da Vinci (Espen Skjønberg), Michelangelo (Eindride Eidsvold) og Robespierre (Christian Skolmen).

Etterhvert begynner letingen eter svar å få konsekvenser for Sofies eget liv. Hvem Hilde er blir et spørsmål om hva som er virkelighet og hva som er fiksjon. Åpningsspørsmålet "Hvem er du?" blir igjen høyst relevant...

SF Norge A/S


ENDELIG!

Det føles som om vi har ventet i syv lange og syv brede på filmatiseringen av Jostein Gaarders suksessroman Sofes Verden. Men nå er den her. Med brask og bram. Vi blir kjent med unge Sofie som av natur er gløgg og tenkende. Rett før bursdagen sin får hun et merkelig brev som stiller det spørsmål mennesker har stilt seg i tusenvis av år: «Hvem er jeg og hvor kommer verden fra?» Med disse to spørsmålene legger Sofie og hennes guide Alberto (von Brömssen) ut på en reise gjennom filosofien og kunstens verden. Vi møter de store tenkerne som Platon, Sokrates, Leonardo Da Vinci, Rousseau, Shakespeare og alle de andre som kan nevnes i samme åndedrag. Foruten brev av det filosofiske slaget får også Sofie brev til en Hilde Møller Knag. Sofie kjenner ikke Hilde, men det er tydelig at Hildes far vet hvem Sofie er. Hvordan kan han det?

Filmen stiller alle de store og viktige spørsmålene og prøver å svare etter beste evne. Men filosofi er tungt stoff, og hvis filmen er myntet på et ungdomspublikum kan stoffet bli ennå tyngre. Det går fort i svingene i Sofies Verden og det gjelder å holde tungen rett i munnen. Det er filmens eneste svakhet. Ellers spruter den av energi og engasjement. Vi hopper i tid og rom, lander perfekt midt i den russiske revolusjonen, etter å ha vært på besøk i middelalderen, ved hjelp av utrolige spesialeffekter. Spesialeffekter er kanskje ikke det man forbinder med norske filmer, men med Sofies Verden har vi bevist at også vi kan! Også på de øvrige tekniske sidene scorer Sofies Verden høyt, lyden og billedkvaliteten er bra og kameravinklene er like spennende som innholdet. Som seg hør og bør i en slik film. Gustavson er en erfaren regissør, og det merkes. Han har dirigert sine skuespillerne tett og perfekt. Silje Storstein spiller Sofie på en svært overbevisende måte, men det er mulig hun snakker litt anstrengt. Det største problemet til norske skuespillere utenfor teateret, er at de prøver å snakke som på teateret isteden for som vanlige mennesker. Tomas von Brömssen er praktfull som den allvitende filosofen Alberto. Sofies klossete mor blir festlig spilt av Andrine Sæther med en litt ukledelig parykk. Hun gir filmen det humoristiske innslaget en dyp film som dette trenger. Alt i alt en svært god film som kan gi norsk film generelt det løftet den trenger. Endelig! 5 poeng

Linda Lorentzen

FilmMagasinet Nr. 5 1999


Se høstens norske publikumsfavoritt som til nå er sett av 190 000 kinogjengere.

Dette er filmatiseringen av Jostein Gaarders roman, Sofies verden, som ble en bestselger verden over i 1995. Filmen gir publikum en introduksjon til vestens filosofi, fra antikken og helt frem til vår egen tid. Når Sofie Amundsen(Silje Storstein) er 14 år finner hun et mystisk brev i postkassen uten avsender. I konvolutten finner hun en lapp hvor det står: Hvem er du? En liten stund etterpå finner hun en ny lapp hvor det står: Hvor kommer verden fra?. Brevene kommer fra Alberto Knox (Tomas von Brömssen) som blir hennes læremester på hennes ferd gjennom filosofiens historie.

SF Norge


Historien om 14 år gamle Sofie Amundsen mottar mystiske brev i postkassen med spørsmålene "Hvem er du?" og "Hvor kommer verden fra?". Den mystiske professoren Aleberto Knox viser seg å være brevenes avsender. Han blir Sofies læremester og sammen legger de ut på en reise i tid og rom for å finne svar på livets gåter. På sin reise treffer de på kjente tenkere som Sokrates, Shakespeare, Leonardo da Vinci, Michelangelo og Robespierre.

Videonett


DVD-utgivelsen Sofies verden er Norges største og mest påkostede produksjon noensinne. Filmen er basert på Jostein Gaarders bok med samme navn, en enorm romansuksess verden over.

Filmen gir publikum en introduksjon til vestens filosofi, fra antikken og helt frem til vår egen tid. Når Sofie Amundsen(Silje Storstein) er 14 år finner hun et mystisk brev i postkassen uten avsender. I konvolutten finner hun en lapp hvor det står: Hvem er du? En liten stund etterpå finner hun en ny lapp hvor det står: Hvor kommer verden fra?.

Brevene kommer fra Alberto Knox (Tomas von Brömssen)som blir hennes læremester på hennes ferd gjennom filosofiens historie.

SF Norge

Alle bilder av Sofies verden

Sofies verden (1999)

Produsent: Oddvar Bull Tuhus
Regi: Erik Gustavson
Manus: Erik Gustavson
Sjanger: drama
Nasjonalitet: NOR, SWE, ISL
Spilletid: 1 time, 54 minutter

Kritikk

Aftenposten: Terningkast 4
Dagsavisen: Terningkast 4
Dagbladet: Terningkast 3
VG: Terningkast 3

Rollebesetning

Kjersti Holmen
Fru Johnsen
Silje Storstein
Sofie Amundsen, Hilde
Tomas von Brömssen
Alberto Knox, filosof
Andrine Sæther
Sofies mor
Bjørn Floberg
Albert Knag, Hildes far, major i
Hans Alfredson
Sokrates
Edda Trandum Grjotheim
Jorunn
Arne Haakenaasen Dahl
Georg
Nils Vogt
Læreren
Mark Tandy
William Shakespeare
Vis alle roller
Lori Heuring
Lori Heuring
Michael Rooker
Michael Rooker
Zach Braff
Zach Braff
André Previn
André Previn
John Ratzenberger
John Ratzenberger
Joi Lansing
Joi Lansing
Copyright © Filmgrid 2007, 2008, 2009 - Om Filmgrid