Logg inn | Opprett brukerkonto
Filmgrid
man tir ons tor fre lør søn
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30

Trainspotting (1996)

Originaltittel: Trainspotting

Dette er en film om en gjeng med ungdommer - som baserer store deler av livet sitt på stoffmisbruk. Dette er historien om Begbie, Sick Boy, Spud og Renton. De fire baserer store deler av livet sitt på heroinmisbruk, og vi følger de fire gjennom de forskjellige fasene av misbruket. De forsøker å stanse, og begynner igjen. Ikke mest fordi de er blitt avhengige av det farlige stoffet, men fordi de åpenøyd bestemmer seg for det. Vi får også se hvordan de finansierer sine svært kostbare vaner! I fokus står spesielt Renton, som på en merkelig måte blir heltefiguren i "Trainspotting". Han er et produkt av vår tid på godt og vondt. Vi får se livet gjennom hans øyne og hans syn på samfunn og livet i sin helhet - og det er mildt sagt kontroversielle meninger det er snakk om!

Omtale

“Choose life. Choose a job. Choose a career. Choose a family...”

This is the story of Mark Renton (Ewan McGregor) and his so-called friends, a bunch of losers, liars, psychos, thieves and junkies. Hilarious but harrowing, the film charts the disintegration of their friendship as they proceed seemingly towards self-destruction. Mark alone has the insight and opportunity to escape his fate but then again does he really want to “choose life”?

Universal


TRAINSPOTTING

Trainspotting. Regi: Danny Boyle. Storbritannia 1995. Manus: John Hodge, etter en roman av Irvine Welsh. Foto: Brian Tufano. Musikk: Iggy Pop, Lou Reed, Pulp, Blur m.fl. Medv.: Ewan McGregor, Ewen Bremner, Jonny Lee Miller, Kelly MacDonald, Robert Carlyle m.fl. Utleie: SMN. 35 mm, farger, 1 t 34 min.

Hvorfor velge livet når det finnes heroin?

Mark Renton og hans noe mer klossete kompis løper for livet gjennom Edinburghs gater mens Iggy Pops "Lust For Life" pumper på lydsporet. I voiceover ramser Renton opp symptomer på borgerlig livsstil: "Velg å sitte i sofaen og kikke på hjernedøde, humørdrepende spørreprogram mens du dytter skrapmat i skrotten. Velg å råtne vekk på et gudsjammerlig pleiehjem, bli sett på som en pinlighet av møkkaungene dine. Velg din fremtid. Velg livet…". En slik beskrivelse av en konvensjonell livsstil kan skremme hvem som helst. Renton og vennene hans tar konsekvensen av det: De prøver noe annet. Denne åpningsscenen ble filmhistorie fluksens. Ikke ufortjent heller, for man skal lete lenge etter scener som like godt slår an tone og rytme for resten av filmens forløp. Filmen er basert på Irvine Welshs bestselger fra 1993, og både romanen og filmen hører til 90-tallets ypperste fremstillinger av B-laget - velferdssamfunnets tapere og utskudd.

Kort: "Velg en jobb. Velg en karriere. Velg en familie. Velg et jævla stort TV. Velg vaskemaskiner, biler cd-spillere og elektriske boksåpnere… Velg livet". Men hvorfor gjøre det, når det finnes heroin? Renton og vennene hans velger det siste.

Bergen filmklubb


Premiere 24. mai 1996 Felix, Oslo.


DVD-utgivelsen For Renton og kompisene hans i Edinburghs arbeiderklasse, finnes to slags eksistens. Fullstendig dopet. Eller forsøket på å bli fullstendig dopet. Men hva hvis en av gjengen bestemmer seg for å bli streit? Fra regissør Danny Boyle (28 Days Later...) og hans Shallow Grave filmskaperteam får vi her et rush av stil og fortellerkunst som er et vekselvis muntert og forferdende, fantasifullt fremstilt og nådeløst realistisk, lekent og rett frem tragisk. Ewan McGregor (Moulin Rouge) spiller til-og-fra misbrukeren Renton, filmens forteller. Kanskje vil han aldri komme seg av den berg-og-dal-banen han er på. Noen vil nok si det er større sjanse for at han blir båret av den. Men vi kan nyte denne ville filmtrippen - og så gå vår vei.

Warner


"Who needs reasons when you've got heroin?"

Mark Renton har gjort valget. Andre velger oppvaskmaskin, stor TV, matchende kofferter og kone og barn. Renton har valgt heroin. Dette forteller en voiceover oss mens vi følger to unge menn i en nesten vellykket flukt fra lovens lange arm. En av 90-tallets virkelig store filmer er i gang.

Situert i Edinburoughs undergrunnsmiljø følger Trainspotting en løst sammensveiset kameratgjeng i deres ymse fritidssysler, øldrikking og ikke minst, jakt etter heroin. Det er en absurd hverdag som fremstilles, langt unna de forestillingene de fleste av oss har av skotsk folkekultur. Mens hovedpersonen Renton stadig flyter inn og ut av narkorus må han og kameratene ta stilling til problemer som er så heslige at de blir komiske. Hva sier man til pikens foreldre når man nettopp har spredd et kraftig tilfelle av diaré utover frokostbordet deres? Er det verdt det, å stikke hodet ned i Skottlands ekleste do, får å fiske opp to stikkpiller med heroin?

Trainspotting er en av de få filmene i vårt tiår som har lykkes i å skape sitt helt unike fortellerspråk, som ikke lar seg oversette til noe annet medium og som benytter seg så uhemmet av sin egen samtids konvensjoner og referanser. Trekløveret Danny Boyle (regissør), John Hodge (manusforfatter) og Andrew Macdonald (produsent) demonstrerte sin synergieffekt da de lagde thrilleren Shallow Grave. Med basis i en av kultforfatteren Irvine Welch's romaner har de med Trainspotting beveget seg inn i helt andre farvann, men beholdt en innoverende og særegen filmstil, som har fått kritikere over hele filmverdenen til å fryde seg. Filmen tok både publikum og presse med storm, da den raskt bredte seg fra Storbritannia og ut til resten av Europa, spesielt blant den yngre generasjon. Herionmisbruket, som er den røde tråden i Trainspotting, er jo egentlig et problem kun en marginal gruppe i samfunnet har erfaring med. Likevel har denne filmen, mer enn de fleste nye filmer, blitt tolket som et symbol på hele 90-tallets ungdomskultur. Trainspotting er mye mer enn en forherligelse eller en forbannelse av dop. Opprørets tid er forbi, det finnes ikke lenger et behov for å ta standpunkt eller sette seg mål, og det er dette Trainspotting handler om. Det sies at det finnes en film for hver generasjon som vokser opp. Trainspotting er, foruroligende nok, kanskje det nærmeste vi har kommet 90-tallets ungdomsfilm. jfh

Cinemateket 1997


Filmen er basert på en roman av Irvine Welsh fra 1993, som har fått kultstatus blant britisk ungdom. Fortellingen forholder seg til en gruppe unge mannlige og destruktive heroinmisbrukere i Edinburgh. I sentrum befinner Mark Renton seg, og rundt seg har han fire kamerater som lever i opposisjon til alle "middelklasse"-verdier, og totalt oppslukt av sitt eget surreelle univers. Mark har selv et på/av-forhold til sitt misbruk, og rusen han får opplever han som det eneste sanne i en virkelig verden der alt bare er "dritt". Etter hvert opplever Mark at hans kompiser ikke svarer til de forventninger han har om livet, de lider av hver sin ekstreme perversitet og er dømt til å bli tapere. Den kyniske Mark derimot har andre planer.

Trainspotting er laget av det samme team som stod bak grøssersuksessen Shallow Grave, og filmen er i forhåndsomtalene blitt presentert som en provokasjon i nærheten av Kubricks A Clockwork Orange. Tross sin rå brutale virkelighetsnære skildring av noen individer i en moderne storby på den britiske øya, så understreker Boyle i intervjuer filmens befriende humor.

Film & Kino


Fra skaperne av fjorårets store britiske kinosuksess Shallow Grave kommer denne ukonvensjonelle komedien om en gjeng døgenikter i den skotske byen Edinburgh. Filmen er basert på kultromanen med samme tittel av den britiske forfatteren Irvine Welsh, og åpner med en tirade mot banalitetene, som et «normalt» liv medfører.

Denne trassige talen mot livets vederstyggeligheter, som for eksempel familie, tv, bil og leilighet, holdes av sprøytenarkomanen «Renton». Han er filmens hovedperson, og introduserer snart publikum for sin brokete vennekrets. Rentons gjeng byr på et sørgelig syn, i deres kontinuerlige dop- eller alkoholdis i det triste forstadsmiljøet.

Der står ikke «No Future» bare skrevet på veggene, men også i beboernes ansikter. De er heller sveiset sammen av gammel vane enn virkelig vennskap, og behandler hverandre slikt. Når omsider Renton gjør et alvorlig forsøk på å komme seg unna vennene for å prøve det «normale» livet, kan han være sikkert på at resten av gjengen stiller opp for å hente ham tilbake igjen. Men de skjøre vennskapsbåndene settes først virkelig på prøve, når en veske med penger dukker opp og skal deles.

Filmen utmerker seg først og fremst gjennom kjappe, vittige dialoger og fargerike miljøskildringer, selv om den dominerende fargen nok er å finne i den gråsvarte delen av paletten. En fartsfylt kameraføring og, ikke minst, en velvalgt og situasjonstilpasset filmmusikk gjør sitt for å løfte Trainspotting til klassen «uforglemmelig film».

På kino


Hva sa pressen?

Sosialrealisme fra Edinburghs heroinmiljø. "Den er hjerteskjærende morsom og oppløftende alvorlig... den første filmen som har gitt meg et troverdig usminket bilde av ravekulturen og den ungdommelige nihilismen." (A.S. VG 5 poeng.) " - har appell fordi den er rå, hard, følger heroinmisbrukernes opp-og nedturer uten å forsøke å reise advarende pekefingre... Vi må iallfall si at som samtidsbilde er dette meget ubehagelig - og provoserende, fra en velartikulert, sint ung mann med et blidt fjes." (P.H. Aft.) " - en høyst uvanlig og vanvittig komedie, en innsiktsfull og selvbevisst ungdomsfilm uten et overflødig sekund, tross den episodiske stilen." (O.K. Klassek.) "Det er liten grunn til å karakterisere filmen som stor eller særdeles viktig, men den er tross sitt dystre tema både frisk, fornøyelig og befriende annerledes." (D.Aa. Vårt L.)

Film & Kino


Det er ganske utrolig hvor teit jeg kan føle meg når jeg er det eneste menneske i hele verden som ikke har sett akkurat den filmen alle snakker om... Trainspotting var en sånn film - alle snakket om den og så på meg som om jeg skulle være idiot når jeg motvillig innrømmet at jeg ikke hadde sett den, men jeg fikk liksom bare aldri somla meg til å gå. Dessuten kunne den vel umulig være så bra som den ble "hypet" opp til? Men nå er den endelig kommet på video og nå har jeg sett den! Og det er ikke annet jeg kan si enn hva "alle andre" har sagt før; den er godt fotografert, den har veldig bra skuespillere, rytmen i bildene er hypnotiserende og det er en jævlig god historie! Historien om disse møkkete, elendige taperne med den nihilistiske Mark som fortellerfokus, har i min bok alt som kreves av en klassiker. At Trainspotting på noe som helst vis skulle kunne misforståes som pro-heroin-propaganda er som å si at Apocalypse nå! er krigsforherligende. Så alle dere som også har følt dere litt teite fordi dere ikke så den på kino - se den nå! Selv om all god film taper seg en smule på idiot-boksen er det vel verdt leiepengene i dette tilfellet.

KATHRINE KRISTIANSEN Terningkast 5

FilmMagasinet Nr.7 1996


Der andre velger oppvaskmaskin, TV, bil, leilighet, karriere, kone og barn, gjør Mark Renton noe helt annet. Han velger heroin. Rundt seg har han fire kamerater som også lever i opposisjon til alle "middelklasse"-verdiene, og som er totalt oppslukt av sitt eget absurde univers. Mark opplever rusen som det eneste sanne i en verden der alt bare er "dritt". "Kameratene" holder sammen mer av gammel vane enn av virkelig vennskap, og de behandler hverandre deretter. Renton finner omsider ut at de andre gutta er tapere, og bestemmer seg for å komme unna og prøve det "normale" livet, men det er ikke så lett...

TVN


Mark Renton står i sentrum for en gruppe unge mannlige destruktive heroinmisbrukere. Rundt seg har han fire kamerater som lever i opposisjon til alle middelklasseverdier, totalt oppslukt av sitt eget univers. Etter hvert skjønner Mark at hans kompiser er dømt til å bli tapere. Mark, derimot, har andre planer.

NRK

Alle bilder av Trainspotting

Trailer

Link til denne traileren

Trainspotting (1996)

Produsent: Andrew Macdonald
Regi: Danny Boyle
Manus: John Hodge
Sjanger: ungdomsfilm, drama
Nasjonalitet: GBR
Spilletid: 1 time, 34 minutter

Kritikk

Aftenposten: Terningkast 4
Dagsavisen: Terningkast 4
Dagbladet: Terningkast 5
VG: Terningkast 5

Rollebesetning

Ewan McGregor
Mark Renton
Ewen Bremner
Spud
Jonny Lee Miller
Sick Boy
Kevin McKidd
Tommy
Robert Carlyle
Begbie
Kelly Macdonald
Diane
Peter Mullan
Uspesifisert rolle
James Cosmo
Uspesifisert rolle
Eileen Nicholas
Uspesifisert rolle
Susan Vidler
Uspesifisert rolle
Vis alle roller
John Goodman
John Goodman
John Mahoney
John Mahoney
Martin Landau
Martin Landau
András Kovács
András Kovács
Josef Kemr
Josef Kemr
Larry Riley
Larry Riley