Logg inn | Opprett brukerkonto
Filmgrid
man tir ons tor fre lør søn
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Iron Maiden: Flight 666

Filmen om Iron Maidens verdensturné i 2008 skal vises én kveld på kinoer over hele verden

Hele saken (292 ord)

På TV i kveld: Terminator 3: Rise of the Machines (2003)

Vi avrunder påsken med litt god gammeldags Arnold.

Hele saken (68 ord)

På TV i kveld: Babel (2006)

Cate Blanchett og Brad Pitt har hovedrollene i det storslåtte dramaet Babel fra 2006.

Hele saken (53 ord)

På TV i kveld: Dark Water (2005)

Med Oscar-vinneren Jennifer Connelly i hovedrollen.

Hele saken (63 ord)

På TV i kveld: One Hour Photo (2002)

Robin Williams i en rolle du garantert ikke er vant å se ham i. På TV i kveld.

Hele saken (16 ord)

When a Man Loves a Woman (1994)

Originaltittel: When a Man Loves a Woman

Michael (Andy Garcia) og Alice (Meg Ryan) er et vellykket og veletablert par i 30-årene. På overflaten er alt perfekt, han er flyver, hun rådgiver på en ungdomsskole og sammen har de to små døtre og et vakkert hjem.

Under den vellykkede overflater lurer det imidlertid et problem, Alice kan ikke møte hverdagen uten en drink. Til å begynne med klarer hun å holde drikkingen i sjakk, men en dag kollapser hun i en rus av piller og alkohol. Familien tar affære og sender Alice på et hjem for alkoholikere. Vi følger nå den lange og tunge veien tilbake til et liv uten rus, og til en tilværelse hvor Alice klarer å stå på egne ben.

I denne prosessen settes forholdet til Michael og barna på en hard prøve. De må lære seg til å leve med en "ny" hustru og mor, og spørsmålet blir om kjærligheten mellom Michael og Alice er sterk nok til å takle den nye situasjonen.

Omtale

Alice og Michael er gift, og de elsker og ærer hverandre lidenskapelig, samtidig som de på beste måte oppdrar sine to barn. Men bak dette bilde av den perfekte familielykke skjuler det seg noen hemmligheter som Alice har forsøkt å fortrenge. Men fortiden har en evne til å snike seg fram når man aller minst ønsker det, og truer den idyllen som virket så urokkelig. Familiemedlemmene og forholdet settes på prøve, og de må selv forsøke å nøste opp i de problemer som sliter i familiemoren.

En kjærlighetsfilm som begynner der mange lignende filmer slutter, er en av karakteristikkene for Luis Mandokis film, en meksikaner som tidligere har laget filmer som Gaby, White Palace og Born Yesterday.

Kalle Løchen

Film & Kino


Michael (Andy Garcia) og Alice (Meg Ryan) er et vellykket og veletablert par i 30-årene. På overflaten er alt perfekt, han er flyver, hun rådgiver på en ungdomsskole og sammen har de to små døtre og et vakkert hjem.

Under den vellykkede overflater lurer det imidlertid et problem, Alice kan ikke møte hverdagen uten en drink. Til å begynne med klarer hun å holde drikkingen i sjakk, men en dag kollapser hun i en rus av piller og alkohol. Familien tar affære og sender Alice på et hjem for alkoholikere. Vi følger nå den lange og tunge veien tilbake til et liv uten rus, og til en tilværelse hvor Alice klarer å stå på egne ben.

I denne prosessen settes forholdet til Michael og barna på en hard prøve. De må lære seg til å leve med en "ny" hustru og mor, og spørsmålet blir om kjærligheten mellom Michael og Alice er sterk nok til å takle den nye situasjonen.

(Haugsund 1994)


-

I ny og ne dukker det opp meget vellykede kjærlighetsfilmer som har et mer eller mindre tidløst problem i bunnen, og som lager nye standarder for klisjeer i genren. Love Story var en slik film som behandlet kreftdød ved siden av kjærlighetstemaet. Tilsvarende tar Kramer vs. Kramer seg av temaene foreldrerett og skilsmisse.Denne gangen er det Meg Ryan og Andy Garcia som spiller paret som må kjempe mot vanskene, i en film som muligens har stoff i seg til å bli en storsuksess.

For selv om alt ser fabelaktig ut ved første øyekast, har nemlig Alice Green (Ryan) utviklet et problem som hun gjennom lang tid greier å holde skjult for alle - seg selv inkludert. Hun er alkoholiker. Hennes kjærlige og oppofrende mann Michael (Garcia) må slite for å beholde jobben, når han samtidig må ta vare på parets to små døtre og støtte sin kone gjennom den vanskelige avvenningen. Hun på sin side må skape hele sin virkelighetsoppfatning og sitt selvbilde på nytt.

Filmens historie blir nærmest fortalt som en thriller, der det store spørsmålet er om Alice kan kvitte seg med alkoholen, og om de to vil greie å holde sammen. Og det er spennende å følge disse menneskene.

Regissør Luis Mandoki har tidligere stått bak Gaby - a True Story, men egentlig ikke så mye annet - og slett ikke av denne størrelsesorden. Likefullt fikk han napp på første forsøk når han spurte de skuespillerne han helst ville ha i denne filmen - påstår han i alle fall. Og det går det faktisk an å tro på. Manuset er godt, og Ryan og Garcia er gode i dette lommetørklevåte dramaet. Skjønt; ikke ett sete var tørt etter forestillingen, langt mindre noe lommetørkle.

Erlend Eskeland

På Kino okt/nov 1994


Snørr-og-tårer er ingen utdødd sjanger; dens hovedeksponent er nå, som alltid, Hollywood. Mennesker i vakre og mønstergyldige kjærlighetsforhold som opplever at idyllen knekker sammen...ja, det er trist det. Men det finnes håp. Nemlig at kjærligheten er en kraft som er sterk nok til å overvinne problemene. Aldri går vi lei av å høre denne banale historien. Her kommer en ny versjon:

Michael (Andy Garcia) og Alice (Meg Ryan) er et velstående, vakkert og vellykket ektepar med to små døtre. Han arbeider som flyver og hun som lærer. Bl.a. fordi Michael er så mye borte fra heimen, har Alice begynt å drikke. Og hun drikker og hun drikker. Da Michael endelig oppdager at konen er alkoholiker, er det fort sent å "snakke ut om det". De bestemmer seg for å søke profesjonell hjelp: Avrusningsstasjon, Anonyme Alkoholikere, samtalegrupper og familieterapeut. Det hjelper, men ikke nok. Alice føler seg umyndiggjort av Michael. Mer toleranse, respekt og kjærlighet er påkrevet...

Det som redder denne filmen fra å bli kvalmende sentimental, er skildringen av de små, nesten usynlige bristene i forholdet mellom Michael og Alice, uavhengig av hennes problem med alkohol. Begge gjør så godt de kan, men noe forblir usagt. Dette setter krav til nyanserikt spill fra skuespillerne, og det har Garcia og Ryan lykkes med. Mindre vellykket er fremstillingen av de to litt for søte døtrene som fungerer som resonanskasse for forholdet mellom mor og far. Det forutsetter at små barn forstår alt som "egentlig" foregår, og gir respons deretter. Alle vet at det ikke stemmer.

Det mest slitsomme med filmen imidlertid den inngående og samtidig ukritiske skildringen av parets terapiforbruk. Det stilles ingen spørsmål ved dette meget amerikanske fenomenet, og man sitter igjen med et inntrykk av at uten disse kostnadskrevende sesjonene i egosentrert sutring, ville Alice og Michael ihvertfall vært fortapt. Det må være flere enn meg som nekter å godta det premisset.

Karakter: G Kjetil Korslund

FilmMagasinet nr. 4 - 1994


Hva sa pressen?

Familiefilm om en kvinne, med mann og to små døtre, som har problemer med alkohol, blir sendt på avvenningsanstalt og samlivet med mannen må tas opp til revurdering. " - dette er en sjarmerende, rørende og alvorlig film som tar opp samlivsforhold som svært mange vil kjennes seg igjen i." (G.H. Vårt L.) "Kunne det ikke ha vært mulig å behandle dette temaet på en litt mindre banal og konvensjonell og velmenende måte?" (H.K. Arb. 2 poeng.) "Filmen mangler naturlig nok varme, humor og andre menneskelige saker. Den er moralistisk til det kjedsommelige, stillestående i billedbruken og bokstavelig talt ribbet for miljøskildring." (E.M.S. Mbl.)

Film & Kino


Skolefilm

35 mm er kinoformat. Skolevisning må avtales med den lokale kino

LITT OM HANDLINGEN Alice og Michael Green er et tilsynelatende lykkelig og velstående amerikansk ektepar med to barn. Men Alice drikker og prøver å skjule dette både for familien og seg selv. Drikkingen når et kritisk punkt når hun kommer full hjem og slår datteren. Alice må på avrusningsklinikk. Her møter hun mennesker med samme problem - mennesker hun er på bølgelengde med. Michael føler seg utenfor fellesskapet hun har fått med sine nye venner der. Bedre blir det ikke etter at Alice er kommet hjem; hun er forandret, og han klarer ikke å møte henne og takle hennes problem slik hun ønsker. Sammen går Alice og Michael til en rådgiver som anbefaler ham å gå på AA-møter (Anonyme Alkoholikere) for pårørende. Michael føler at han kommer til kort og flytter hjemmefra. Når Alice har vært tørrlagt i seks måneder, skal hun fortelle om sine erfaringer på et AA-møte. Hun ber Michael komme. Men han forteller at han må flytte til en annen by pga jobben. Alice holder sin tale og viser at hun har tatt ansvar for sitt drikkeproblem.

FORSLAG: fagtilknytning norsk, samfunnsfag, religion, psykologi, engelsk, film- og mediekunnskap.

PROBLEMSTILLING Luis Mandokis film tar for seg alkoholmisbruk og kommunikasjonsproblemer. En ektemann tror at han og konen er lykkelige; og klarer ikke å se at konen har alvorlige problemer og utilfredsstilte behov under den lystige og lette overflaten. Selv klarer hun heller ikke å ta opp problemet og søke hjelp i tide. Og som i så mange samlivsforhold, feier de problemene under teppet.

DISKUSJONSTEMA/OPPGAVER TIL FILMEN "En varm og oppslukende kjærlighetshistorie" kalles denne filmen. Alle elevene har en oppfatning av hva de selv synes om filmen - la dem få frem dette og gjerne diskutere det med hverandre. Er dette en god film? Hva er en god film? Hvilken sekvens er best i filmen? Har filmen humor? (Refr sekvensen der alarmen går på naboens Porsche - og Alice fyker ut i nattkjolen og bombarderer bilen med egg.) Er dette en overflatefilm? Viser filmen bare symptomene på et samliv som ikke fungerer, eller retter den også søkelyset mot årsakene? Kunne filmen ha blitt bedre? Hvordan?

Gi en karakteristikk av filmkarakterene. Er Michael en manipulerende og lite forståelsesfull ektemann? Er det hans skyld at Alice drikker? Burde han ha vært mildere mot henne; eller hardere? Hva kunne han ha gjort for å hjelpe henne? Og hva med Alice selv - som tilsynelatende "har alt"? Har Alice noen grunn for ådrikke? Er det ikke nok å være elsket av den/de hun elsker? Hvilken rolle har barna i familien? Har besteforeldrene noen innflytelse?

Er filmkarakterene troverdige? Fungerer Meg Ryan som alkoholiker/alkoman? Hva med Andy Garcia - er han troverdig som den manipulerende ektemannen? Drøft de filmatiske virkemidlene: Hvordan er filmens anslag og fortellerstil? Se på kamerabruk/kameravinkler f eks i sekvensen der Alice og Michael er hos rådgiveren. Hva med klippingen?

When a Man Loves a Woman er både tittel - og hovedsangen i filmen. Hvordan fungerer musikk, sang og lyd generelt i denne filmen? Hva er filmens høydepunkt og vendepunkt?

Er dette "søtsuppe" eller en realistisk film? Er denne filmen et eksempel på "en typisk amerikansk film"? Hva er "en typisk amerikansk film"?

Mange filmer, kanskje særlig amerikanske, "haler ut" følelsesladete scener og appellerer sterkt til seerens empati (medfølelse). De overlater ikke mye til fantasien; - men spiller de sentimentale scenene helt ut. Dette kan kalles en slags "følelsenes pornografi". Er denne filmen et eksempel på det? Diskuter dette også opp mot "antydningens kunst".

Finn eksempler fra filmen på sterkt følelsesladete scener. Kunne de ha vært løst på en annen måte? Når en mann elsker en kvinne (eller omvendt) - gir han alt for kjærligheten? Gir filmen et realistisk bilde av en alkoholiker (alkoman) og den nærmeste familie?

Lag en annen slutt på filmen.

Denne filmen går under sjangeren drama. Diskuter de ulike filmsjangrene. Hvilke fordeler/ulemper gir sjangerinndelingen? (Se også på sjangerinndelingen innen litteratur)

LA ELEVENE TA STILLING TIL FØLGENDE UTSAGN: Produsenten Bass sier selv om filmen: "Etter å ha sett denne filmen, vil publikum ønske å arbeide hardere med sitt ekteskap og sin foreldrerolle". Michael til Alice: "Jeg vil ikke la deg forlate meg, jeg vil ikke la deg forlate denne familien; jeg vil ikke la deg ødelegge deg selv".

OPPGAVER TIL FILMENS TEMA: ALKOHOLMISBRUK Hva kan vi gjøre med dårlig/manglende kommunikasjon i et samliv?

Hvilket behandlingsapparat har vi for alkoholikere i Norge?

Fungerer dette apparatet godt?

Dersom en i familien eller en venn har alvorlige drikkeproblemer; hva kan de nærmeste gjøre? Hvor kan de søke hjelp?

Hvilken alkoholpolitikk har vi i Norge? Se på Norge vs EU (+ forslaget fra EU om å ta vinlære som eget skolefag). Har Norge for streng alkoholpolitikk (diskuter polmonopol, drikkekultur og kampen mot alkohol her hjemme)?

Hvorfor drikker mange ungdommer så mye? Har det noe å si at mange unge vokser opp i miljøer der alkohol er tabu, at ungdommen ikke er vant til å drikke; at de får drikke så sjelden og at det helst er etter "mørkets frembrudd"?

Og hva med de unge som har foreldre som drikker?

Hva med russetid og rusmidler?

Alkohol og religioner (vs den kristne kirke, islam etc). Alkohol og avholdsforbund.

Hvorfor blir folk alkoholikere? Kan man lære å drikke "på den rette måten"? Kan alle bli alkoholikere?

Lill Simonsen

Bergen 1994


Tårepersenes tid er ikke over. Her er det flaska som truer familielykken. Meg Ryan og Andy Garcia gir en nyanserik skildring av ekteparet hvor hustruen drikker for mye. I utgangspunktet en banal historie som reddes av sympatisk rollebesetning. Det meget amerikanske opplegget for å kurere hennes alkoholisme er derimot vanskelig å svelge. (Video)

Karakter: G

FilmMagasinet nr. 2 - 1995


Luis Mandoki har gjort en ny vri på alkoholproblematikken i sin nyeste film. Den vanlige Hollywoodstilen er ektemannen som blir dritings og banker opp kona. Her er situasjonen snudd på hodet. Michael og Alice er lykkelig gift med sine to barn. Over tid utvikler Alice et behov for alkohol som til slutt blir så stort at hun kollapser. Vi blir vitne til familiens forsøk på å gjenoppbygge livet og dets verdier samtidig som Alice på sin side tar opp kampen mot sitt alkoholmisbruk.

"When a Man loves a Woman" er realistisk, brutal og tøff. Den forteller en virkelighet som heldigvis ikke mange av oss får stifte bekjentskap med. Den skildrer sorg og kjærlighet på beste Hollywoodmåte. Kanskje litt glamorøst, men likevel ikke virkelighetsfjernt. Sentimentaliteten må naturlig nok ha en plass i en slik film, siden det å synes synd på seg selv faktisk er en ganske viktig del av den problemstillingen som filmen tar for seg. Med to fantastiske skuespillere som Meg Ryan og Andy Garcia i hovedrollene er det da heller ikke så rart at det hele blir gripende. Dersom man har lett for å la seg bevege av filmer er utstyr som 3 toalettruller og en eske med papirlommetørklær obligatorisk for å se denne filmen. Flere kinosjefer har faktisk valgt å dele ut papirtørklær til seerne før forestillingen for å slippe løpingen på toalettet hele tiden.

Sentimentalt, lærerikt, upåklagelig skuespill, god og stødig regi, realistisk og gripende er ord som passer bra på "A Man loves a Woman". (SG)

Filmspesialisten

(FSP 7)


Meg Ryan spiller Alice, en skolerådgiver som drikker hver eneste dag. Mannen hennes, Michael (spilt av Andy Garcia), er pilot, og er klar over at hun blir kanon full fra tid til annen, men er ikke klar over omfanget av drikkingen hennes. En dag begynner hun å fortelle om hemmelighetene sine – om at hun starter med å drikke klokken 4 om morgenen, og at hun løper inn og tar seg en slurk når hun sier hun har glemt noe. En dag går hun ut med en venn etter skolen – og glemmer å komme hjem til klokken er over midnatt – en annen dag slår hun sin eldste datter før hun svimer av på badegulvet og faller sammen i et hav av knust glass, vann og blod.

Viasat 2004


Med lommetørklet klart Da denne filmen kom til Norge, var det flere kinoer som la frem lommetørkler til publikum for at de skulle slippe å løpe på toalettet hele tiden. Det handler om en perfekt familie, som viser seg å ha en blindpassasjer, nemlig alkoholen. Meg Ryan og Andy Garcia spiller ekteparet Alice og Michael som har alt. To fantastiske barn, romantikk, kjærlighet og gode jobber. Alice er en skolerådgiver, og Michael er pilot. Han er klar over at hun blir kanon full fra tid til annen, men er ikke klar over omfanget av drikkingen hennes.

En dag begynner hun å fortelle om hemmelighetene sine - om at hun starter med å drikke klokken fire om morgenen, og at hun løper inn og tar seg en slurk når hun sier hun har glemt noe. En dag går hun ut med en venn etter skolen, og glemmer å komme hjem til klokken er over midnatt. En en annen dag slår hun sin eldste datter før hun svimer av på badegulvet og faller sammen i et hav av knust glass, vann og blod.

Alkoholisme Denne filmen gir assosiasjoner til "Kramer versus Kramer" som også stilte store krav til lommetørkleet da den kom i 1979. Da var det følelser rundt skilsmisse og barnefordeling som satte i gang tårekanalene, denne gangen er det alkoholismens virkning på familien. Eller som Vårt Land skrev i sin anmeldelse av filmen: " - dette er en sjarmerende, rørende og alvorlig film som tar opp samlivsforhold som svært mange vil kjennes seg igjen i."

Nytt selvbilde Filmen handler om Alices kamp for å klare å overkomme alkoholproblemet, men også om de utfordringer som ligger i det å leve sammen, både for store og små. Hennes mann må slite for å beholde jobben, når han samtidig må ta vare på parets to små døtre og støtte sin kone gjennom den vanskelige avvenningen. Hun på sin side må skape hele sin virkelighetsoppfatning og sitt selvbilde på nytt. Spørsmålet er om kjærligheten mellom de to kan holde.

TV2 2005

Alle bilder av When a Man Loves a Woman

Trailer

Link til denne traileren

When a Man Loves a Woman (1994)

Produsent: Jordan Kerner
Regi: Luis Mandoki
Manus: Susan Shilliday
Sjanger: romantikk, drama
Nasjonalitet: USA
Spilletid: 2 timer, 5 minutter

Kritikk

Aftenposten: Terningkast 2
Arbeiderbladet: Terningkast 2
Dagsavisen: Terningkast 3
Dagbladet: Terningkast 2
VG: Terningkast 3

Rollebesetning

Andy Garcia
Michael Green
Meg Ryan
Alice Green
Lauren Tom
Amy
Philip Seymour Hoffman
Gary
Tina Majorino
Jess Green
Mae Whitman
Casey Green
Ellen Burstyn
Emily
Eugene Roche
Walter
LaTanya Richardson
doktor Gina Mendez
Gail Strickland
Pam
Steven Brill
Uspesifisert rolle
Susanna Thompson
Uspesifisert rolle
Rod Steiger
Rod Steiger
Sarah Michelle Gellar
Sarah Michelle Gellar
Adrien Brody
Adrien Brody
Joan Darling
Joan Darling
John Gielgud
John Gielgud
John Howard
John Howard
Copyright © Filmgrid 2007, 2008, 2009 - Om Filmgrid