Logg inn | Opprett brukerkonto
Filmgrid
man tir ons tor fre lør søn
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31

Barton Fink (1991)

Originaltittel: Barton Fink

Tittelkarakteren i filmen er en gravalvorlig New York-dramatiker. Han oppnår en viss suksess med en dyptpløyende stykke på Broadway i 1941 som handler om arbeiderklassen. Nå arbeider han på et nytt stykke, et skuespill som skal rive Hollywood fra hverandre i grensesprengende realisme. Stykket skal være hans siste ærlige arbeid før han sier ja til å skrive for - nettopp Hollywood. Men før han kommer i gang med dette arbeidet innhentes av sin fremtid. Han får beskjed om å levere noe stoff til fjernsynet før uka er slutt. Han installeres - i den hensikt å få arbeidsro - på et relativt ubefolket hotell. Han stifter straks bekjentskap med mannen i naborommet, Charlie, en ensom ungkar. Og mens Barton sliter med skrivevegring begynner underlige ting å skje. Mord, en mystisk eske som dukker opp på Bartons rom, en overnaturlig hotellbrann, flere mord...

Omtale

New York, 1941. Sociallyconscious scriptwriter BartonFink (John Turturro) has made itbig on Broadway. Now Tinsel Townis taking notice. Hired byHollywood to write a wrestlingpicture, Barton quits the citysmog for movie stardom. L.A. has got the Barton Finkfeeling. Barton Fink has gotwriter’s block. Enlisting thehelp of able assistant Audrey(Judy Davis) and amiableneighbour Charlie Meadows(John Goodman), Fink findsthe real-life inspiration heseeks come from the mostsinister of sources. From master movie makers theCoen Brothers (Blood Simple,Millers Crossing) comes theunanimously acclaimed BartonFink. The hitting, offbeatcomedy story of Hollywoodheartache, faceless movie mogulsand headless corpses.

Universal


Hollywood-versjonen av Dantes inferno Barton Fink er et klaustrofobisk kammerspill om den selvsentrerte, pseudoradikale teaterdramatikeren Barton Fink. Han gjør suksess ved å skrive dyptfølt om Mannen i gata, og foredrar engasjert om hvordan denne er blitt tilsidesatt og glemt i kunsten. Etter å ha hatt en suksessfull oppsetning på Broadway, blir han invitert til Hollywood av Capitol Pictures. Ved sin ankomst til filmbyen blir han møtt av en fet og brautende filmmagnat som vil ha ham til å tilføre et bryterfilm-manus "that Barton Fink feeling" med frist til enden av uken. Fink lukker seg inne på et klaustrofobisk og lummert hotellværelse, og rammes umiddelbart av en meget omseggripende skrivesperre. Veggen med sin falleferdige tapet som nesten går inn i rommet blir et betegnende bilde på hovedpersonens mentale jernteppe. Sentral i historien er også Finks nabo, en omreisende forsikringsagent. Han representerer Mannen i gata i den virkelige versjonen, men Fink makter ikke å engasjere seg i ham når det kommer til stykket.

Som alltid i Coen-brødrenes filmer, finner vi i Barton Fink et knippe glitrende karakterskuespillere. John Turturro er kjent for å bli ett med sin rollefigur. John Goodman får også vise hva han duger til. I rollen som Finks hyggelige nabo, plasserer han seg der han virkelig hører hjemme i publikums bevissthet: Han er "den vanlige amerikaner" som bærer en jovial maske over redslene og terroren.

Selv om Barton Fink hindres av sin egen angst og ikke av noen ytre omgivelser, er det ikke tilfeldig at handlingen er satt til 1940- og 50-tallets Hollywood. På denne tiden pågikk en heksejaktprosess på filmarbeidere under mistanke for kommunistisk aktivitet, og spesielt utsatt var manusforfattere. Hollywood blir i denne sammenhengen symbolet på noe uinntagelig: et fremmed land basert på verdier som hovedpersonen ikke innehar. Manuset er i høy grad selvbiografisk. Filmskaperne opplevde selv å ha skrivesperre under arbeidet med manuset til Miller's Crossing (se egen omtale), og har ikke minst befunnet seg på siden av det etablerte Hollywood.

Kort: Barton Fink er et klaustrofobisk kammerspill om den selvsentrerte, pseudoradikale teaterdramatikeren Barton Fink. Etter å ha hatt en suksessfull oppsetning på Broadway, blir han invitert til Hollywood av Capitol Pictures. Manuset er i høy grad selvbiografisk. Filmskaperne opplevde selv å ha skrivesperre under arbeidet med manuset til Miller's Crossing (se egen omtale), og har ikke minst befunnet seg på siden av det etablerte Hollywood.

Bergen filmklubb


Tittelkarakteren i filmen er en gravalvorlig New York-dramatiker. Han oppnår en viss suksess med en dyptpløyende stykke på Broadway i 1941 som handler om arbeiderklassen. Nå arbeider han på et nytt stykke, et skuespill som skal rive Hollywood fra hverandre i grensesprengende realisme. Stykket skal være hans siste ærlige arbeid før han sier ja til å skrive for - nettopp Hollywood. Men før han kommer i gang med dette arbeidet innhentes av sin fremtid. Han får beskjed om å levere noe stoff til fjernsynet før uka er slutt. Han installeres - i den hensikt å få arbeidsro - på et relativt ubefolket hotell. Han stifter straks bekjentskap med mannen i naborommet, Charlie, en ensom ungkar. Og mens Barton sliter med skrivevegring begynner underlige ting å skje. Mord, en mystisk eske som dukker opp på Bartons rom, en overnaturlig hotellbrann, flere mord...

- Scene etter scene er fylt med vill styrke og humor, skriver Variety i en panegyrisk anmeldelse.

NKFF


Coen-brødrenes fjerde film rasket med seg det meste fra prisbordet under Cannes festivalen i 1991. Dette er deres mest originale film. I balansegangen mellom grotesk satire over Hollywood, svart farse og apokalyptisk grøsser makter de å skape noe eget. Visuellt er Coen virtuos med sin stemningsfulle lyssettting og vitale kamerabruk. Mest vellykket i dette kafka'ske dramaet er castingen. Turturro som den selvhøytidelige og overpretensiøse forfatteren med skrivekrampe frembringer i all sin monotoni og enkelhet den innestengte tilværelsen som når uvirkelige dimensjoner. Goodman (som Turturro's eksplosive jeg?) briljerer i sin rolle som den joviale, kameratslige, men særdeles farlige Charlie.

Cinemateket


** La du merke til **

To skutte politimenn forsvinner på mystisk måte fra korridoren utenfor Finks leilighet...


Between Heaven and Hell there's always Hollywood

Barton Fink (John Turturro) er en ung og måtelig fremadstormende dramatiker i New York på 30-tallet. Han blir tilbudt jobb som manusforfatter i Hollywood, og drar vestover med lønnlig håp om at hans kunst skal nå ut til "folket". Vel ankommet til California lar den store inspirasjonen vente på seg, noe som tilsynelatende skyldes de ikke helt optimale arbeidsforhold på hotellet der han bor. I tillegg tvinges han til sosialt samkvem med en svært selskapssyk nabo (John Goodman).

Brødrene Coens Miller's Crossing er ofte blitt omtalt som en film om hatter, og deres seneste film, Det store spranget kan vanskelig kalles annet enn en film om sirkler, med sine stadig tilbakevendende klokker, rockeringer, pendeler, tversnitt av sugerør og hovedpersonens sirkelgang gjennom sin karriere. På samme vis er Barton Fink en film om jødehat. Dette har man ikke oppnådd ved å tematisere jødehat, men ved at to av skikkelsene i filmen nærmest må sies å være destillerte versjoner av antisemittisme.

På den ene siden har vi hovedpersonen, den bleke, nærsynte intellektuelle. Hans språkbruk renner over med solidaritetserklæringer med "folket", en abstrakt størrelse han overhodet ikke kjenner til utenfor hvordan de skildres på teateret. Han drømmer om å være en kronikør over den amerikanske arbeiderklassen, men klarer knapt å fungere utenfor emigrantmiljøet i New York.

På den andre siden har vi produsenten og filmmagnaten Zelnick. Han er vulgær, udannet og uutdannet, grisk og ondskapsfull. Der Fink ønsker å gi massene en venstreradikalitet de ikke har bedt om, gir Zelnick dem masseprodusert schmatlz de ikke har godt av. På samme måte som disse karikaturene tradisjonelt er blitt brukt om hverandre i antisemittisk retorikk, møtes de på kontoret til Zelnick. I filmen er de interessant nok ikke i stand til å kommunisere med hverandre overhodet.

Barton Fink begynner som en farse over mellomkrigstidens Hollywood, men dreier seg etterhvert mot en meget dyster eksistensialisme. På Cannes-festivalen i 1991 ble Barton Fink tildelt hele tre gullpalmer, noe som inntil da hadde vært uhørt for en enkelt film. Kom på Cinemateket, og finn ut hvorfor den vant i kategoriene beste film, beste regi og beste skuespiller.

bg

Cinemateket 1996


Barton Fink er en ung forfatter i New York som i 1941 opplever en plutselig suksess med et teaterstykke om en helt vanlig mann. Hollywood legger merke til det og han blir sendt til vestkysten for å skrive filmmanus. Her møter han en ny verden og en annen livsstil.

(Filmtilsynet)


Brødrene Coen om skrivesperre

Skuespillforfatteren Barton Fink drar fra publikum- og kritikersuksess i New York til Hollywood hvor et tilbud om å skrive filmmanus lokker. Dessverre blir livet i glitterbyen et levende helvete da han får skrivesperre.

Vi møter den selvsentrerte teaterdramatikeren Barton Fink som gjør suksess ved å skrive om "mannen i gata", og foredrar engasjert om hvordan denne er blitt tilsidesatt og glemt i kunsten. Etter å ha hatt en vellykket oppsetning på Broadway, blir han invitert til Hollywood av Capitol Pictures.

I filmbyen blir han møtt av en fet og brautende filmmagnat som vil ha ham til å tilføre et bryterfilm-manus "that Barton Fink feeling". Han får frist til slutten av uken. Fink lukker seg inne på et lummert hotellværelse, og rammes umiddelbart av en omseggripende skrivesprerre.

Sentral i historien er også Finks nabo, en omreisende forsikringsagent. Han representerer "mannen i gata" i virkeligheten, men Fink makter ikke å engasjere seg i ham når det kommer til stykket.

Om filmen Det ble prisdryss for "Barton Fink" under filmfestivalen i Cannes i 1991. John Turturro fikk prisen for beste mannlige skuespiller, Joel Coen for beste regi og filmen vant også den gjeveste prisen, Gullpalmen.

Det er ikke tilfeldig at handlingen i filmen er lagt til 1940- og 50-tallets Hollywood. På denne tiden pågikk det en heksejakt på filmarbeidere som ble mistenkt for kommunistisk aktivitet, og spesielt utsatt var manusforfattere.

Filmen er veldig selvbiografisk. Filmskaperne opplevde selv å ha skrivesperre under arbeidet med manuset til "Miller’s Crossing". Dessuten har de befunnet seg på siden av det etablerte Hollywood.

NRK2 2006

Alle bilder av Barton Fink

Barton Fink (1991)

Produsent: Ethan Coen
Regi: Joel Coen
Manus: Joel Coen
Sjanger: drama
Nasjonalitet: USA
Spilletid: 1 time, 56 minutter

Kritikk

Aftenposten: Terningkast 6
Arbeiderbladet: Terningkast 4
Dagsavisen: Terningkast 4
Dagbladet: Terningkast 3
VG: Terningkast 5

Rollebesetning

John Turturro
Uspesifisert rolle
Michael Lerner
Uspesifisert rolle
John Goodman
Uspesifisert rolle
Judy Davis
Uspesifisert rolle
John Mahoney
Uspesifisert rolle
Tony Shalhoub
Uspesifisert rolle
Jon Polito
Uspesifisert rolle
Steve Buscemi
Uspesifisert rolle