The Happening - Omtale

Hele saken (283 ord)

Wanted [Trailer]

Timor Bekmambetovs Wanted kommer den 12.09.2008

Hele saken (45 ord)

I dine sko (2005)

Originaltittel: In Her Shoes

Maggie og Rose er to søstere som er totalt forskjellige. Maggie er lillesøsteren som vet akkurat hvordan hun skal få alt som hun vil, men ikke hvordan hun skal beholde det. Rose er storesøsteren, ordentlig og ansvarsfull, som vet alt om å være dyktig, men ikke om å være lykkelig.

Disse to kvinnene har ingenting annet til felles enn en tragisk barndom og samme DNA, men opplever at de er likere enn de kunne forestilt seg.

Omtale

En film om to søstre som lever svært forskjellig og hva som skjer når de etterhvert oppdager på hvilket vis de mistet moren.

Medietilsynet

DVD-utgivelsen Den flørtete, vimsete festjenta Maggie (Cameron Diaz) og den hverdagslige, pålitelige advokaten Rose (Toni Collette) er søstre, bestevenner og bitre rivaler som bare har bare to ting felles: DNA og skøstorrelese 40.

Først når deres frustrerende kjærlighet/hat forhold svinger mer mot hatets side, oppdager de at de også har en glemt og gjemt bestemor de ikke har sett på lenge (Shirley MacLaine). Hun beriker deres liv ved å hjelpe de med å slutte fred med hverandre og kanskje aller viktigst; seg selv!

I dine sko er regissert av Curtis Hanson som tidligere har stått for store filmer som "LA Confidential" og "8 Mile".

SF

Vittig og velskrevet drama om livene til to vidt forskjellige søstre

Maggie og Rose er så forskjellige som to søstre kan være. Partyjenta Maggie hanglet seg gjennom videregående og er stadig arbeidsløs, men satser på at det gode utseende hennes kan skaffe henne alt hun ønsker seg. Rose, på sin side, sliter med vekten og har dårlig selvbilde når det gjelder menn – til gjengjeld er hun jusutdannet ved Princeton og jobber i et høyt ansett advokatfirma. Til tross for motsetningene, er de to jentene bestevenninner. En dag havner de imidlertid i en opprivende krangel. Dermed må søstrene inn på en humpete vei for å lære seg å sette pris på hverandre igjen - godt hjulpet av en bestemor som de begge trodde var død.

Cameron Diaz spiller Maggie og burde være kjent for de fleste gjennom filmer som THERE’S SOMETHING ABOUT MARY, BEING JOHN MALKOVICH og CHARLIES ANGELS-filmene. I rollen som Rose finner vi den australske fabelaktige Toni Collette, som etter hovedrollen i MURIELS BRYLLUP har hatt mindre, men minneverdige roller i blant annet EMMA, GUTTER ER GUTTER og THE HOURS.

Humorous and well acted drama about two sisters who have more in common than they think

Party girl Maggie is constantly between jobs, but gets by thanks to her good looks. Her sister Rose studied at Princeton and works for a prestigious law firm, but she's overweight and has low self esteem. Despite their differences, the two sisters are best friends. When a huge fight threatens their friendship, the girls have to figure out new ways to relate to each other, aided by a grandmother they both presumed dead. <>

BIFF 2005

Maggie (Cameron Diaz) og Rose (Toni Collette) er to søstere som er totalt forskjellige. Maggie er lillesøsteren som vet akkurat hvordan hun skal få alt som hun vil, men ikke hvordan hun skal beholde det. Rose er storesøsteren, ordentlig og ansvarsfull, som vet alt om å være dyktig, men ikke om å være lykkelig. Disse to kvinnene med ingenting annet til felles enn en tragisk barndom og samme DNA, opplever at de er mer like enn de kunne forestilt seg.

IN HER SHOES er basert på Jennifer Weiners bok med samme navn, og er regissert av Curtis Hanson som står bak bl a "8 Mile", "Wonder Boy's" og "L.A. Konfidentiellt.

FOX

I DINE SKO er en vekselvis hysterisk morsom og gripende film om to søstre med absolutt ingenting felles bortsett fra skostørrelse 41. Maggie og Rose Feller er både bestevenninner og ekstreme motpoler når det gjelder verdisyn, målsetninger og klessmak.

Maggie (Cameron Diaz) er en partyjente som bare så vidt hanglet seg gjennom gymnaset, som ikke klarer å holde på en jobb i mer enn en uke eller to, og som tror hennes største fortrinn i livet er at det motsatte kjønn finner henne attraktiv. Hennes stadige arbeidsløshet gjør at hun praktisk talt er hjemløs der hun beveger seg fra sofa til sofa hos venner og slektninger. Uten fnugg av tro på eget intellekt, velger hun sminke fremfor bøker og har et medfødt talent for å velge de perfekte assessoirer og klær for hvilken som helst anledning.

Rose (Toni Collette) er jussutdannet ved Princeton universitet og jobber i et høyt ansett advokatfirma i Philadelphia. Hennes nydelig dekorerte førkrigsleilighet er hennes oase fra omverdenen. Men med en jobb som krever det meste av hennes tid, strever hun konstant med vekten og føler seg aldri komfortabel i klærne hun går i. Hennes svake selvbilde i forhold til utseendet betyr at hun har et ikke-eksisterende kjærlighetsliv og aldri dater. Den ene gleden hun har i livet er sko (fordi de alltid passer), men dessverre byr det seg ikke mange sosiale anledninger til å hente dem ut fra skapet.

Etter en opprivende krangel, må de to søstrene inn på en svært humpete vei for ekte og oppriktig å lære seg og sette pris på hverandre - med hjelp underveis fra en mormor (Shirley MacLaine) de trodde var død. Via gjenforeningen med bestemoren, lærer Maggie og Rose å slutte fred både med seg selv og hverandre.

CAMERON DIAZ debuterte med et brak som 21-åring i The Mask der hun spilte mot Jim Carrey. Etter det har hun rukket å bli superstjerne, med roller blant annet i The Last Supper, She's The One, Feeling Minnesota, Head Above Water, My Best Friend's Wedding, A Life Less Ordinary, There's Something About Mary, Very Bad Things, Being John Malkovich, Any Given Sunday, to Charlie's Angels-filmer, foreløpig to Shrek-filmer der hun har gitt stemme til prinsesse Fiona, Vanilla Sky, The Sweetest Thing og Gangs Of New York.

TONI COLLETTE vakte oppsikt tidlig i karrieren da hun hadde tittelrollen i filmen Muriel's Wedding. Siden har hun blant annet spilt i The Pallbearer, Emma, Clockwatchers, The James Gang, Velvet Goldmine, The Sixth Sense, Shaft, Changing Lanes, About A Boy, Dirty Deeds og The Hours.

SHIRLEY MacLAINE vant i 1984 en Oscar for sin rolle i Terms Of Endearment (Tid for ømhet), og har spilt i en lang rekke andre filmer. Blant annet har vi sett henne i Some Came Running, The Apartment, Irma La Douce og Turning Point som alle ga henne Oscar-nominasjoner, og dessuten i The Evening Star, Mrs. Winterbourne, Guarding Tess, Wrestling Ernest Hemingway, Used People, Postcards From The Edge, Steel Magnolias, Being There, Two Mules For Sister Sara, Sweet Charity, Gambit, Can-Can, Around The World In Eighty Days og mange andre.

MARK FEUERSTEIN har blant annet spilt i What Women Want, The Muse, Rules Of Engagement, Woman On Top og TV-serien Presidenten.

Regissør CURTIS HANSON er mannen bak blant annet L.A. Confidential som fikk hele ni Oscar-nominasjoner, blant dem tre for ham personlig - beste regissør, beste film og beste manus basert på et annet materiale. Han vant i den siste kategorien. Blant Hansons øvrige filmer er 8 Mile, Wonder Boys, The Hand That Rocks The Cradle, The River Wild og Bad Influence.

FOX

Alle bilder av I dine sko

Trailer