Logg inn | Opprett brukerkonto
Filmgrid
man tir ons tor fre lør søn
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30

Jeg er Dina (2002)

Originaltittel: I am Dina

Dina er en ukonvensjonell og moderne kvinne som dras mellom dødsdrift og livslyst. Hun er preget av at hun som barn uforskyldt forvolder sin mors grusomme død. Hun vokser opp som et forsømt barn, uten trygghet og kjærlighet. Hun utvikler sine egne måter å takle verden på, mildt sagt i opposisjon til omgivelsene.

Det er musikken og erotikken som lokker henne ut av isolasjonen og inn i ektesengen. Selvbevisst og hensynsløst tar hun for seg av livets gleder, til stor forferdelse for omgivelsene. I mørke stunder søker Dina trøst hos sin mors gjenferd og i en sterk dragning mot døden. Gjennom å utfordre døden blir hun usårlig, men stenger seg samtidig ute fra et fullverdig liv.

Det går riktig galt når ektemannen Jacob søker hvile og trøst annensteds, men Dina får en ny sjanse til å velge livet og kjærligheten når russiske Leo dukker opp. Men tør hun å åpne seg og utsette seg for den sårbarhet som er så nødvendig for å gi og ta i mot kjærlighet?

Omtale

Innhold: Nord-Norge på 1860-tallet. Dina blir ved et uhell skyld i sin mors død, og mister samtidig sin fars kjærlighet. Hun får en hard og kjærlighetsløs barndom, og vokser opp til å bli en hissig og fryktløs enstøing. Men hun finner trøst i celloen, og får en venn i sin cellolærer. Motvillig følger hun sin fars ønske om å gifte seg med den meget eldre Jacob. Men Dina er og blir sin egen. Konstant søker hun ut til livets ytterste grenser. (Fra programheftet)

Kritikker: Aftenposten (6. mars 2002, Per Haddal): ...Et særdeles oppstemt melodrama som etterhvert beveger seg mot det pinlige, tross vellykkede drag som Maria Bonnevies bunnsolide innsats... Nå anvender Bornedal melodramaet, med genrens krav til store, rene følelser som er hevet over tid og rom, ønsket om et liv der drømmer blir oppfylt, der maske- og rolletvang er forsvunnet. Og der kitschen lurer.

Aftenposten (8. mars 2002, Kurt Hanssen): Filmen er langt fra noe mesterverk, til tross for at produsentene har brukt en hel pengebinge til å lage den. Den er blitt unyansert, bombastisk og - til tider - banal. Den berges verken av praktfull fotografering eller gode skuespillere. Og det kan ikke en forhåndslansert storfilm leve med.

Variety (8. mars 2002, Gunnar Rehlin): Bonnevie's perfperf in "Dina" eclipses everything she's done so far. Unfortunately, the same can't be said for the rest of the cast. Depardieu looks and acts like something out of a Monty Python sketch, and many of the Norwegian actors appear uneasy working in English.

DVD-utgivelsen I Nord-Norge på 1860-tallet er Dina ved et uhell skyld i sin mors død og mister samtidig sin fars kjærlighet. Dina opplever en hard, kjærlighetsløs barndom og vokser opp som en hissig og fryktløs enstøing, men hun finner trøst i celloen og en venn i sin cellolærer. Motvillig følger hun sin fars ønske om å gifte seg med den meget eldre Jacob. Men Dina er og blir sin egen. Konstant søker hun ut til livets ytterste grenser. Til en pris av over 130 millioner kroner er "Jeg er Dina" den dyreste og flotteste filmen i Skandinavia noen sinne. En sensuell, forførende og uforglemmelig filmopplevelse skapt av suksessregissøren Ole Bornedal og basert på Herbjørg Wassmos bestselger. Maria Bonnevie (Jerusalem) sprudler i rollen som Dina, mens Gerard Depardieu (Between Strangers, Asterix & Obelix) er suveren som hennes mann Jacob. Dessuten medvirker Mads Mikkelsen, Søren Sætter-Lassen og Bjørn Floberg i dette storslåtte og anmelderroste mesterverket. Sensuell, forførende, rørende og mystisk går "Jeg er Dina" direkte inn under huden.

NF


Dina er en ukonvensjonell og moderne kvinne som dras mellom dødsdrift og livslyst. Hun er preget av at hun som barn uforskyldt forvolder sin mors grusomme død. Hun vokser opp som et forsømt barn, uten trygghet og kjærlighet. Hun utvikler sine egne måter å takle verden på, mildt sagt i opposisjon til omgivelsene.

Det er musikken og erotikken som lokker henne ut av isolasjonen og inn i ektesengen. Selvbevisst og hensynsløst tar hun for seg av livets gleder, til stor forferdelse for omgivelsene. I mørke stunder søker Dina trøst hos sin mors gjenferd og i en sterk dragning mot døden. Gjennom å utfordre døden blir hun usårlig, men stenger seg samtidig ute fra et fullverdig liv.

Det går riktig galt når ektemannen Jacob søker hvile og trøst annensteds, men Dina får en ny sjanse til å velge livet og kjærligheten når russiske Leo dukker opp. Men tør hun å åpne seg og utsette seg for den sårbarhet som er så nødvendig for å gi og ta i mot kjærlighet?

JEG ER DINA har en stjernespekket rolleliste. I tillegg til Maria Bonnevie, Gérard Depardieu, Christopher Eccleston, Pernilla August og Bjørn Floberg, møter vi Wenche Foss som Mor Karen, Jacobs mor, Jørgen Langhelle som Anders og Mads Mikkelsen (kjent fra TVs "Mordkommisjonen") som Niels. Hans Matheson (Bille Augusts ´Les Misèrables´), spiller stallgutten Tomas, Søren Sætter-Lassen som Dina s huslærer Lorch, og Kate Hardie, kjent fra flere engelske filmer, spiller ammen Stine.

Også bak kamera er det store kunstneriske kapasiteter: Regissøren Ole Bornedal har skrevet filmens manus sammen med Jonas Cornell, som bl.a. har skrevet manus til ´Hamilton´, ´Mannen på balkongen´ og ´La isbjørnene danse´. Fotografen Dan Laustsen har fotografert en rekke danske filmer, bl.a. ´Nattevakten´og ´Lysets hjerte´, i tillegg til amerikanske og franske filmer, sist storfilmen "Ulvenes klan". Den amerikanske komponisten Marco Beltrami har bl.a. stått bak filmmusikken på alle ´Scream´-filmene.

JEG ER DINA er en samproduksjon mellom Norge, Sverige, Danmark, Tyskland og Frankrike, med et budsjett på 121 millioner norske kroner. Innspillingen startet 15. mars 2001 på Kjerringøy utenfor Bodø. Deretter ble det opptak i studio og på location i Oslo-området, før de vendte tilbake til Kjerringøy for sommeropptak.

JEG ER DINA produseres av to av Nordens mest erfarne filmprodusenter: dansken Per Holst, Nordisk Film og nordmannen Axel Helgeland, Northern Lights. Blant de filmene Axel Helgeland har produsert nevnes Berit Nesheims ´Evas øye´ og ´Høyere enn himmelen´. Han var også co-produsent på Lars von Triers ´Breaking the Waves´ og Nils Malmros´ ´Barbara´. Blant de utallige filmene Per Holst har produsert kan vi nevne Bo Widerbergs ´Å leve det er å elske´, Bille Augusts ´Pelle Erobreren´, Nils Malmros´ ´Barbara´, Lars von Triers ´Forbrytelsens element´ og de to filmene om ´Jungeldyret Hugo´.

Ole Bornedal - regissør:

JEG ER DINA er et melodrama i det store format, i tradisjon med ´Tatt av vinden´ og ´Dr. Zhivago´. Men jeg ønsker å lage en moderne film. Du skal glemme at dette er periodedrama, slik du gjorde da du så ´Farlige forbindelser´ eller ´Piano´, sier Ole Bornedal. Han slo gjennom internasjonalt med den danske thrilleren ´Nattevakten´ (manus og regi), en drivende spennende film som både begeistret kritikerne og publikum. Bornedal har også en karriere som dramatiker og instruktør innen dansk teater.

Herbjørg Wassmo - Bokas forfatter:

Herbjørg Wassmo er født i 1942 i Vesterålen. Hun debuterte i 1976 med diktsamlingen Vingeslag. Men det er først og fremst som romanforfatter Herbjørg Wassmo har markert seg.

1981 slo hun gjennom med romanen Huset med den blinde glassveranda, første bind i trilogien om Tora. For den siste romanen om Tora, Hudløs himmel, ble hun også tildelt Nordisk råds litteraturpris i 1987. De tre bøkene om Dina er Wassmos andre hovedverk, en trilogi som ble påbegynt med Dinas bok i 1989 og avsluttet med Karnas arv i 1997. Det sjuende møte er den siste utgivelsen fra Herbjørg Wassmo, og er en samtidsroman. Herbjørg Wassmo har også skrevet noveller og skuespill. Dinas bok er oversatt til 20 språk og en av de mest elskede bøker i nyere nordisk litteratur. Bare i Norge ble den lest av 400.000 mennesker.

ECT


Ole Bornedals Jeg er Dina er både trist og tragisk, vakker og sterk. Mye takket være en glimrende oppvisning av Maria Bon-nevie. Filmen åpner med en nydelig sekvens av Dina som barn. Nokså skremmende til tider, men svært vakker. Unge Dina får skylden for å ha forvoldet morens ulykke, og hennes far kan aldri tilgi henne. Dina vokser opp uten disiplin og gjør akkurat som hun vil. Hun blir reddet av musikken som hennes lærer introduserer henne for. Der får hun endelig gitt uttrykk for sine lengsler og savn. Hun gifter seg med den langt eldre Jacob, som først finner Dina fascinerende, men som etter hvert synes hun både er vill, ustyrlig og hensynsløs. Noe han har helt rett i. Dina gjør akkurat som hun vil, når hun vil, hvor hun vil og med hvem hun vil. Men fortidens minner plager henne, og hennes døde mor kommer stadig på besøk og krever sin oppmerksomhet. Jeg er Dina er virkelig et nordisk, for ikke å si europeisk, samproduksjon. Regissøren er dansk, hovedrolleinnehaver halvt norsk, halvt svensk, de andre skuespillerne er både engelske, danske og franske, filmen er spilt inn i Norge, med norske, svenske, danske, tyske og franske penger, og filmens språk er engelsk. Språket er kanskje filmens største barriere, i allefall sett med norske øyne. Men det norske publikumet er vant til å lese tekstede filmer, og det vil nok gå greit her også. Filmen er basert på Herborg Wassmos bok om Dina, men ifølge regissøren følger han ikke filmen boken slavisk. Filmen er en utrolig vakker opplevelse, til tross for alle de svært triste undertonene. Det er ikke mye rom for latter, og dette er virkelig en tragedie i tre akter, så forvent mye snørr og tårer i kinosalen. Fotgraf Dan Laustsen har fanget inn et lite stykke Norge på et så vakkert vis at selv Bjørnstjerne Bjørnson ville blitt rørt. Scenene er lange og nydlige og svært stemningsfulle. Men Jeg er Dina er først og fremst Maria Bonnevies film. De andre blir nærmest bare statister. Hun portretterer et av de sterkeste kvinnerollene sett på norsk kino på lenge. Både sterk, vakker og sart framstiller hun Dina som en usypmatisk, men ytterst fascinerende kvinne som vi gjerne følger med i tykt og tynt. Rollen er svært krevende, og jeg kan vanskelig se for meg noen annen norsk skuespiller som kunne ha spilt Dina like imponerende. Av de andre skuespillerne vil jeg trekke fram Hans Matheson, som spiller stallgutten Thomas, og Mads Mikkelsen som Jacobs stesønn Nils. Begge svært gode i sine roller.

5 Linda Lorentzen FilmMagasinet nr. 2 - 2002

DVD 4 Extra goodies: Alternativ slutt, intervjuer med bl.a. Marie Bonnevie, Depardieu, Bornedal, August, Eccleston, trailer, teaser, bak kamera, scenevalg.

FilmMagasinet nr. 6 - 2002


(Internasjonal versjon) Som liten blir Dina ufrivillig skyld i en ulykke der hun mister sin mor. Etter dette tåler ikke faren synet av datteren, og han gjemmer henne bort blant husets tjenestefolk. Isolert og ensom utvikler Dina seg til å bli både vill og utemmelig, en svært ukonvensjonell kvinne. Dette er en ny versjon av Jeg er Dina, der slutten er annerledes. Da filmmanuset ble skrevet, diskuterte de ansvarlige hvordan filmen skulle ende. Herbjørg Wassmos bok, som filmen er basert på, slutter sjokkartet og gjør historien til en tragedie som først får full mening i lys av de to neste bøkene i Dina-trilogien. Ole Bornedal lot derfor manuskriptet ende litt annerledes. Etter diskusjoner med Wassmo, ble både manusets slutt og bokas slutt filmet. Under redigeringen falt valget på slutten som var mest trofast mot boka, og denne versjonen har vært vist på skandinaviske kinoer. Når filmen nå skal lanseres på det internasjonale markedet, er det Bornedals litt mykere versjon som avrunder historien.

I Am Dina (international version) As a little girl, Dina is the unwitting cause of a tragic accident in which she loses her mother. After this incident, her father cannot bear the sight of her and she is hidden away to be looked after by the household servants. Isolated and lonely, Dina becomes a wild and unruly creature, and she grows up to be a quite unconventional woman. This is a new version of I Am Dina with a different ending. When the screenplay was written, the ending of the film was discussed. The book by Herbjørg Wassmo that the film is based upon, has a shocking ending and makes the story a tragedy. This tragedy is explained in the two following books in the Dina-trilogy. After discussions with Wassmo, the ending in both the manuscript and the book was shot. In the editing process, the ending that was similar to the book was chosen. This version has been screened in Scandinavian cinemas. When the film is to be released in the international market, it is Bornedal’s somewhat "soft" ending that is rounding off the story. <>

Ole Bornedal (f.1959) skrev og regisserte spillefilmdebuten Nattevakten i 1994. Filmen ble en braksuksess og førte til at Bornedal laget en versjon for Hollywood – Nightwatch (1998)– med skuespillere som Nick Nolte og Ewan McGregor på rollelisten. Bornedal produserte også Guillermo del Toros Mimic med Mira Sorvino og Jeremy Northam i USA. I tillegg til sitt spillefilmarbeid, har Bornedal regissert mini-serien Charlot og Charlotte (1996), som vant Prix d’Italia for beste tv-drama og tv-serien Dybt vand (1999) som vant en tysk tv-pris. Den danske regissøren har også etablert seg som dramatiker og instruktør for danske teatre. Jeg er Dina er hans tredje spillefilm, og den er nominert til Amanda for årets norske kinofilm. Hovedrolleinnehaver Maria Bonnevie er nominert til Amanda for sin tolkning av Dina.

Haugesund 2002


Jeg er Dina foregår på 1800-tallet og handler om den viljesterke og egenrådige Dina, som etter en skjebnesvanger og tragisk ulykke i barndommen er frarøvet sine foresattes kjærlighet og anses som en ulykkesfugl. Hun vokser opp som en urokråke, og mot alles råd gifter familievennen Jakob seg med henne i den tro at han kan temme den ville ungjenta. Med ett dukker den russiske anarkisten Leo opp, og Dina får endelig den utfordring hennes mørke krefter fortjener: å finne sin plass i livet, å elske og bli elsket tilbake… Filmen er basert på Herbjørg Wassmos suksessroman Dinas bok og vant publikumsprisen for beste film under filmfestivalen i Montreal 2002, samt pris for beste skuespiller ved samme festival.

Regissør Den danske regissøren Ole Bornedal fikk sitt gjennombrudd med publikumssuksessen Nattevakten i 1994, som han skrev manus til og regisserte. Han regisserte også den amerikanske versjonen med Nick Nolte og Ewan McGregor i hovedrollene (Nightwatch, 1998). Bornedal har siden regissert en rekke TV-produksjoner og teaterforestillinger.

Oslo Internasjonale Filmfestival


I am Dina takes place in the 17th century and tells the story of Dina, a wild-child deprived of maternal love due to a tragic accident in her childhood. She is considered something of a bad omen and becomes a woman torn between death and a lust for life. Against all advice, the family friend Jacob marries Dina, convinced that he can tame her. Suddenly the Russian anarchist Leo appears on the scene, and Dina is at last offered a challenge worthy of her dark powers; to take her place among the living and to love and be loved in return… I am Dina is based on Herbjørg Wassmo's bestselling novel Dina's Book. The film was awarded the Audience Award and Best Actor Award at the film festival in Montreal this fall.

Director Danish director Ole Bornedal got an international breakthrough with Nightwatch (1994), which he wrote and directed. He also directed the American remake starring Nick Nolte and Ewan McGregor (1998). He has also directed several TV and theatre dramas. <>

Oslo Internasjonale Filmfestival

Alle bilder av Jeg er Dina

Trailer

Link til denne traileren

Jeg er Dina (2002)

Produsent: Per Holst
Regi: Ole Bornedal
Manus: Jonas Cornell
Sjanger: drama
Nasjonalitet: DNK, NOR, SWE, DEU, FRA
Spilletid: 2 timer, 5 minutter

Kritikk

Aftenposten: Terningkast 3
Dagbladet: Terningkast 3
VG: Terningkast 3

Rollebesetning

Maria Bonnevie
Dina
Gérard Depardieu
Jacob
Christopher Eccleston
Leo Zhukovsky
Pernilla August
Hjertrud, Dinas mor
Bjørn Floberg
Dinas far
Amanda Jean Kvakland
Dina som liten
Hans Matheson
Tomas
Jørgen Langhelle
Anders
Mads Dittmann Mikkelsen
Niels
Annette Hoff
Dagny
Vis alle roller
Joachim Holst-Jensen
Joachim Holst-Jensen
John Young
John Young
Kaare Keilhau
Kaare Keilhau
Ann Carter
Ann Carter
Abram Room
Abram Room
Laurie Metcalf
Laurie Metcalf