man | tir | ons | tor | fre | lør | søn |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
Ballen i øyet (2000)
Originaltittel: Ballen i øyet
Denise er den yngste søsteren til to tvillingsøstre, som hver er sammen med et annet tvillingpar. Under en fotballkamp får Denise en ball i øyet, og hun må på sykehus. Da hun våkner med bandasje over det ene øyet, har hun et nytt syn på verden. Hun ser dobbelt. Men så ser hun Erik. Hun blir hodestups forelsket. Han er den ene.
Omtale
Budsjett: Støtte: Kinobesøk: Billettinntekter: Antall solgte DVD/VHS: Inntekter fra DVD/VHS:
Innhold: Nærsynte Denise spiller fotball. Pang! Hun får ballen midt i ansiktet. Brillene knuser og hun går ned for telling. På sykehuset våkner hun opp med et nytt syn på verden. Hun ser dobbelt. Alle er to. Tvillinger og par. Er hun den eneste som bare er seg selv? Hun innser at det er på tide å bli voksen. Men hvordan? (Fra programheftet)
Kritikker: Aftenposten (18. februar 2000, Per Haddal): Ballspill! Altså må vi også hos Telle være aktivt medspillende i prosessen, gjennom livsproblematikk og sinnets krokveier, et kaos av spørsmål, med mange sprang. Skjønt sprang, det er mer tale om tilstand og stemning og assosiasjonsstrøm enn handling i konvensjonell forstand. Om minne og tap av hukommelse, tidslinjen teller ikke. Barndommen er diffuse svart-hvite minner fra et sjelens mørkeloft.
Dagbladet (18. februar 2000, Liv Jørgensen): Problemet er at den kreative staffasje tar interessen vekk fra personene, man går lei ettersom det ene innfallet tar det andre. «Ballen i øyet» likner ikke mye annet vi ser i norsk film. Derfor er det synd at den til sist ender opp med å kjede.
En komedie om å få verden i hue og se seg rundt med nytt blikk.
Nærsynte Denise spiller fotball. Pang! Hun får ballen midt i ansiktet. Brillene knuser og hun går ned for telling. På sykehuset våkner hun opp med et nytt syn på verden. Hun ser dobbelt. Alle er to. Tvillinger og par. Er hun den eneste som bare er seg selv? Hun innser at det er på tide å bli voksen. Men hvordan?
Europafilm
Her møter vi den unge kvinnen, Denise, som ikke har bestemt seg for hva hun vil i livet. Hun spiller fotball, tviler på hvilket studium hun skal si ja til og sliter med å finne kjæreste. I begynnelsen av filmen får hun en ball øyet, noe som forårsaker en skade som gjør at hun ser verden dobbelt. Alle folka på t-banen er doble, folk hun snakker til er doble. Søstrene hennes er til og med doble, noe som gjør dem til tvillinger i Denises verden. Begge søstrene er lesbiske, og kjærestene deres ser like ut. Er hun unik i hele verden? Svaret er ja - foreløpig. Hun slutter med fotball, får seg en jobb og møter Erik, som kler seg likt som henne. Hun har funnet sin tvilling. Alt ser ut til å gå bra, men plutselig mister hun Erik under en spasertur. I det øyeblikk bestemmer hun seg for å bli voksen. Hun tar farvel med sine søstre på en brutal måte og reiser bort. Hvor, er det ingen som vet. Med historien lagt til et Norge seende ut som en blanding av settene til David Lynch og Delicatesse, ispedd noe surrealisme, har regissør Telle laget en til tider humoristisk, uvanlig og original film. Ikke siden Budbringeren har jeg sett så mange originale karakterer
4 Poeng Jon B. Olafsson
FilmMagasinet nr. 2 - 2000
Pressen om Norsk film
Aftenposten (Per Haddal) "Enkelt og likefrem, samtidig komplisert. En riktig utfordring for den som kan og vil dikte med om det å bli voksen og seg selv."
Verdens Gang (Jon Selås) "Den virker umiddelbart nokså meningsløs. Og det blir ikke stort bedre etter hvert, når det absurde teater spilles ut i kaotisk bredde." (2)
Dagbladet (Liv Jørgensen) "Det er definitivt oppfinnsomt, innimellom pussig og småmorsomt, men hvem er de? Og hvor skal vi hen?… Problemet er at den kreative staffasje tar interessen vekk fra personene, man går lei ettersom det ene innfallet tar det andre." (3)
Dagsavisen (Harald Kolstad) "Situasjonene og dialogene overrasker og morer ofte, og Telles 'behersket eksentriske' regi formidler fint den intelligente 'galskapen' i handlingen og i galleriet av sære figurer."
Dagens Næringsliv (Øyvor Dalan Vik) "- selv om realismen må legges igjen utenfor kinosalen, er Ballen i øyet full av gjenkjennelige menneskelige dilemmaer og spekket med humoristiske, pussige poenger som kanskje har noe med historien å gjøre, eller kanskje ikke."
Vårt Land (Håkon D.B. Olaussen) "Pluss får den både for den lekne forvirringen, den visuelle utsmykningen og for et ærlig forsøk på å skape noe som er annerledes. Men filmen har noen problemer også. Først og fremst at den rett og slett ikke er stilsikker."
Klassekampen (Guri Kulås) "Ein kan lena seg tilbake i kinostolen og tenka 'smart idé', men det heile er statisk og dels keisamt."
Dag og Tid (Ottar Fyllingsnes) "Tidvis vert det ganske morosamt, til andre tider var det både anstrengt og dumt."
Bergens Tidende (Arild Berg Karlsen) "Strålende spill av hele skuespillerstaben… Filmmusikken er også et kapittel for seg: Nils Petter Molvær og Jan Bang har laget alldeles nydelig musikk. Nyt det!"
Fædrelandsvennen (Knut Holt) "Hovedpersonen Laila Goody har mange fine detaljer, hun besitter et nennsomt talent, hun har utspill så fine som ringer i vann, men hva hun spiller, med hvilken hensikt, det makter ikke denne anmelder å forstå". (2)
Stavanger Aftenblad (Arild Abrahamsen) "Goody hadde fortjent bedre enn å bli gjespa ihjel." (2 av 10 poeng)
Adresseavisen (Martin Nordvik) "Catrine Telles filmregidebut er en offensiv satsning på frekke finter, uvante kombinasjoner og friske skuddforsøk. Disse ender litt for ofte, som vi tribuneslitere sier, med stang ut. Men det betyr igjen at dette var nær scoring." (3)
Rogalands Avis (Ole S. Nerheim) "Filmens budskap blir for internt, man rives ikke med - bare i filler." (2)
Gudbrandsdølen Dagningen (Einar Odden) "Meningen med Ballen i øyet er nok at den skal handle om hvor vanskelig det er å vokse opp, men meningen drukner i effektene." (1)
Nordlys (Hege I. Hanssen) "Et tett og til tider poetisk manus har fått et kraftig, lekent og egenartet uttrykk i Catrine Telles regi." (4)
Film & Kino Nr. 2 - 2000
Denise er den yngste søsteren til to tvillingsøstre, som hver er sammen med et annet tvillingpar. Under en fotballkamp får Denise en ball i øyet, og hun må på sykehus. Da hun våkner med bandasje over det ene øyet, har hun et nytt syn på verden. Hun ser dobbelt. Men så ser hun Erik. Hun blir hodestups forelsket. Han er den ene.
NRK1 2007
Ballen i øyet (2000)
Produsent: | Tom Remlov |
---|---|
Regi: | Catrine Telle |
Manus: | Beate Grimsrud |
Sjanger: | komedie |
Nasjonalitet: | NOR, SWE |
Spilletid: | 1 time, 21 minutter |
Kritikk
Aftenposten: | ![]() |
---|---|
Dagsavisen: | ![]() |
Dagbladet: | ![]() |
VG: | ![]() |
Rollebesetning
![]() |
Laila Goody |
Denise | |
---|---|
![]() |
Bjørnar Teigen |
Erik | |
![]() |
Kristin Kajander |
Dagfrid | |
![]() |
Marit Adeleide Andreassen |
Dafne | |
![]() |
Anne Krigsvoll |
Siri | |
![]() |
Kjersti Holmen |
Solveig | |
![]() |
Tom Tellefsen |
Hermann | |
![]() |
Staffan Göthe |
Roland | |
![]() |
Staffan Kihlbom |
Pål | |
![]() |
Johan Paulsen |
Per | |
![]() |
Per Schaanning |
Øyespesialist | |
![]() |
Marit Synnøve Berg |
Sykepleier 1 | |
![]() |
Helga Mjeldheim |
Sykepleier 2 | |
![]() |
Geir Morstad |
Mannlig sykepleier | |
![]() |
Issaka Sawodogo |
Mannlig sykepleier | |
![]() |
Jan Sælid |
Lege | |
![]() |
Kjersti Fjeldstad |
Datteren | |
![]() |
Rigmor Galtung |
Pasient 2 | |
![]() |
Erik Meling |
Gallerieier | |
![]() |
Ellen Horn |
Servitrise 1 | |
![]() |
Christine Stoesen |
Servitrise 2 | |
![]() |
Anne Nyutstumo |
Rengjøringssjef | |
![]() |
Arnhild Litlere |
Uspesifisert rolle | |
![]() |
Trond Brænne |
Faren | |
![]() |
Lars Steinar Sørbø |
Mann 1 | |
![]() |
Stig Werner Moe |
Mann 2 | |
![]() |
Øystein Røger |
Mannen |