Logg inn | Opprett brukerkonto
Filmgrid
man tir ons tor fre lør søn
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31

Den fantastiske historien om Benjamin Button

Benjamin Button blir født som en svak, eldre mann og "aldres baklengs". Se trailer og intervju.

Hele saken (321 ord)

TV-oversikt for lørdag 17. januar og søndag 18. januar

TV-oversikt med info og trailere for filmene som sendes på TV i helgen.

Hele saken (2055 ord)

TV-oversikt for fredag den 16. januar

TV-oversikt med info og trailere for filmene som sendes på TV i kveld.

Hele saken (599 ord)

Chandni Chowk to China

Bollywoods første kung fu-komedie

Hele saken (417 ord)

Gå med fred Jamil

En fortelling om kjærlighet, avstraffelse, skyld og tilgivelse.

Hele saken (145 ord)

TV-oversikt for lørdag 17. januar og søndag 18. januar

Publisert 2009-01-17

TV-oversikt med info og trailere for filmene som sendes på TV i helgen. I kveld sendes bl.a Man on Fire (2004) og Forrest Gump (1994). I tillegg kommer det 2 store klassikere løpet av helgen. Først kommer Hvem er redd for Virginia Woolf? (1966) og søndag sendes den orginale Frankenstein (1931)

Alle filmene som sendes i helgen ligger under TV-oversikt

Duplex (2003)

Lørdag 17. Januar 2009 klokken 21:30 på TV4

Nancy og Stuart, et ungt par som kjøper det de begge tror er drømmeleiligheten. Endelig er fremtiden i boks - her skal de leve og elske alle sine dager. Men det er et lite problem...den lille, gamle damen som bor i etasjen over. Mer enn bare litt nysgjerrig og innpåtrengende, men likevel ikke sååå ille...tror de.

Men de tar feil. Det tar ikke lang tid før hun viser det unge paret akkurat hva det skal koste dem å flytte inn i sitt drømmehus. Komedien tar en mørk sving da Stuart og Nancy oppdager akkurat hvor langt de er villige til å gå...hvor dypt de er villige til å synke for å få sine gode liv tilbake. Og ikke minst, beholde sitt hjem.

Man on Fire (2004)

Lørdag 17. Januar 2009 klokken 21:30 på TVN

En bølge av kidnappinger har feiet gjennom Mexico, og en stigende panikk preger den rike delen av landets befolkning, særlig dem som er foreldre. I løpet av en seksdagers periode har det vært hele 24 bortførelser, noe som fører til at mange leier inn livvakter for å følge barna sine. Til denne dramatiske virkeligheten kommer John Creasy, en utbrent og livstrett amerikansk etterretningsagent og snikmorder som i vemmelse over sin fortid befinner seg i en nedadgående spiral dynket i alkohol og selvmedlidenhet. Creasys venn Rayburn bringer ham til Mexico City og en jobb som livvakt for ni år gamle Pita Ramos, datteren til industrimagnaten Samuel Ramos og hans kone Lisa. Creasy er ikke særlig interessert i å være livvakt, spesielt ikke for et lite barn, men siden han ikke har noe bedre å foreta seg takker han ja til jobben.

Forrest Gump (1994)

Lørdag 17. Januar 2009 klokken 22:40 på TV2

Sjelden har en film fått så mye ros som Forrest Gump. Ved Oscarutdelingen fikk den hele 13 nominasjoner, og stakk av med hele 6 av de gjeve statuettene, også den gjeveste prisen av dem alle, nemlig beste film i 1994! Så kan man spørre seg om hvorfor Forrest Gump er så spesiell. Den er en herlig blanding av fantastiske effekter og en varme, nærhet og naivitet som man sjelden har sett maken til. Et "problem" med spesialeffektene, er at dersom man ikke fulgte med på historietimene på skolen - vil man ikke merke at de er der engang!

Forrest Gump er mentalt tilbakestående, men med sin naivitet og IQ på 75 realiserer han den amerikanske drømmen flere ganger i sitt liv. Han blir bl.a. krigshelt, fotballstjerne og milliardær. Og det er nettopp det som er en av de viktige poengene i filmen: Selv om du er enkel, men bare holder sjelen og tankene rene, vil det kunne gå deg minst like godt som dersom du er en industrimagnat. Tom Hanks er enorm. Med Forrest Gump skriver han filmhistorie som ikke vil bli glemt på hundrevis av år.

Han blir også en levende legende, enten han vil det eller ikke. Det som også er så spesielt med denne dramatiske komedien, er at den har en like stor appell uansett om du er pønker, friker, soss, gammel, ung, intellektuell eller dum som et brød. Det er følelsene i filmen som forteller historien, og det uten å bli sentimental.

Suksessregissør Robert Zemeckis har gjort det igjen. Om han noensinne klarer å overgå dette er tvilsomt, men man skal aldri si aldri. Et annet morsomt poeng er selvfølgelig at filmen har fått 99,999% av alle filmkritikerne over hele verden til å dra fram toppkarakterene.

Hvem er redd for Virginia Woolf? (1966)

Lørdag 17. Januar 2009 klokken 00:00 på SVT1

Til tross for tittelen, har filmen ingenting med forfatteren Virginia Woolf å gjøre. Vi befinner oss i New Englands akademikermiljø, i hjemmet til et ektepar i førtiårene: George (Richard Burton) er en begavet, men desillusjonert og bitter historielektor med en usedvanlig giftig tunge.

Martha (Elizabeth Taylor) er datter av universitetets rektor og skuffet over ektemannens middelmådige karriere. Tidligere på kvelden har de møtt et yngre ektepar som Martha har invitert på en night cap. Når hun trosser Georges forbud om å nevne ekteparets "sønn", starter en verbal krigføring dem imellom. Et strindbergsk ekteskapshelvete utspilles foran øynene på de sjokkerte gjestene, som ikke kan unngå å bli dratt inn i malstrømmen av hatske angrep og hevn, hvor de forskjellige aktørene hele tiden veksler om å ha overtaket.

Etterhvert som drinkene blir flere og karakterene går stadig lengre i sin verbale ondskap (hvor hensikten ikke lenger bare er å såre, men regelrett å ødelegge hverandre), avdekkes stadig mørkere avgrunner fra fortiden. Selv om tilskueren ikke alltid kan være sikker på hva som er sant og hva som er løgn, mer enn aner man hvor dype konfliktene mellom ektefellene er. Den destruktive prosessen foregår i løpet av få timer, og fungerer samtidig som en renselse, eller demonutdrivelse, for de involverte partene.

De fleste av filmens kvaliteter ligger allerede i Edward Albees briljante teaterstykke, som hadde premiere på Broadway i 1962. Det er verdt å legge merke til de mange raffinerte detaljene og det kullsvarte viddet i dialogen, som dessuten vitner om forfatterens skarpe psykologiske innsikt (skuespillet kan med fordel leses, det tar ikke mange timene). Hvis vi ser bort fra noen scenariske omskrivninger, er Albees stykke så godt som intakt, og selv om et nærgående kamera sørger for at det aldri oppleves som filmet teater, er regien forholdsvis diskret. Filmens vesentligste tilførsel ligger i det gnistrende samspillet (eller motspillet) mellom Taylor og Burton, som på den tiden var gift også i virkeligheten.

Hvem er redd for Virginia Woolf? sjokkerte brorparten av datidens publikum med det mange så på som en orgie i utroskap, fyll, ondskap og four-letter words, og blant annet ligger dens filmhistoriske betydning nettopp i det at den overskred - og utvidet - grensene for den trangsynte moralkodeksen i amerikansk film.

Frankenstein (1931)

Søndag 18. Januar 2009 klokken 16:10 på NRK2

It's alive, it's alive, IT'S ALIVE!!!

Det som ble levende på premierekvelden 6. desember 1931, var mer enn et monster på filmduken. Det var en skikkelse som løsrev seg fra lerretet og ble filmhistoriens kanskje største ikon og en vital del av vår tids mytologi og kulturhistorie. Frankenstein-historien hadde vært filmatisert mange ganger og i mange varianter under stumfilmtiden.

Historier om å skape liv av dødt materiale har dype røtter i de fleste kulturer. Vi kjenner det som Homonculus fra magien, som Golem fra jødisk kabbalistisk mytos og som leirjotnen Mukkurkalv fra vår norrøne mytologi. Men det å skape er regnet som Guds og ikke menneskets privilegium. Mennesket kan ikke overskride denne grensen uten å begå hybris og dermed pådra seg gudenes straff. Her dreier det seg også om kampen mellom det gode og det onde, men det er i og for seg ikke monsteret eller det skapte som er ondt, det er den impulsen i mennesket som vil overskride grenser ved å gjøre seg til Guds likemann. Og det er Frankensteins store fortjeneste at den klarer å skape både redsel og sympati for monsteret. Vi vet det er utilregenlig og farlig og derfor må nedkjempes, men samtidig lider vi med det, fordi det er uskyldig i den forstand at det har ikke villet hverken seg selv eller sine gjerninger. Det har ikke kontroll over seg selv, hverken mentalt eller fysisk.

Æren for monstrets suksess må deles mellom James Whale, make-up artisten Jack Pierce og rolleinnhaveren Boris Karloff. Opprinnelig var Bela Lugosi påtenkt som monsteret etter suksessen som Dracula. Men Whale ønsket Karloff, og etter timer med make-up artisten Jack Pierce gjorde de et testopptak som overbeviste produsenten. Det var en stor fysisk påkjenning for Karloff å gjennomføre rollen. Fire timer hver dag brukte Pierce på å gjøre Karloff til monster - og to timer til å ta av sminken igjen. Store støvler med 15 kg bly i hver gjorde ham nærmere to og en halv meter og tvang ham til å bevege seg på den selsomt ravende måten. Dette sammen med den enorme skallen gjorde det ekstremt slitsomt å spille. Karloff gikk ned 10 kilo på den 6 uker lange innspillingen, og i scenen der han må bære Colin Clive på ryggen, pådro han seg en alvorlig overbelastning i ryggen som kostet ham et opphold på sykehus.

På rollelisten står det bare et ? for hvem som spiller monsteret. Og på selve premieren hadde produsenten så liten tro på Karloffs appell at bare Colin Clive og Mae Clarke var tilstede for å motta publikums hyllest. Men fra det øyeblikk monsteret viste seg var publikum i ekstase. Mange ble så skremt at de flyktet oppover midtgangen. Whale og Laemmle godtok å klippe bort den berømte scenen der monsteret drukner en liten pike. Denne er nå inne igjen i den restaurerte kopien vi viser. Filmen kostet $250.000 og spilte inn $12 millioner ved første utsendelse.

Mitt Afrika (1985)

Søndag 18. Januar 2009 klokken 21:00 på FEM

Karen Blixen (Meryl Streep) og Denys Finch Hatton (Robert Redford). Meryl Streep spiller den danske forfatterinnen Karen Blixen som 28 år gammel kommer til Kenya for å starte et nytt liv sammen med sin svenske ektemann, baron Bror Blixen. De investerer i en kaffefarm, men Brors utsvevende liv skaper store problemer i ekteskapet, og Karen er mye alene.

Etter hvert blir Karen kjent med Denys Finch Hatton (Robert Redford), en engelsk eventyrer og idealist som hun forelsker seg i. De innleder et forhold, og Denys blir hennes livs store kjærlighet.

Kjærligheten mellom Karen og Denys er filmens hovedtema. Samtidig forteller den om respekten og nærheten som oppstod mellom Karen og afrikanerne på farmen, og det ansvaret hun følte for dem som arbeidet for henne.

Isak Dinesen Karen Blixen kom til Afrika i 1914, og ble der i 19 år før hun reiste tilbake til Danmark for godt. Der begynte hun å skrive og utgav bøker under pseudonymet Isak Dinesen. Filmen "Mitt Afrika" bygger på bøkene "Den afrikanske farmen", "Skygger i gresset", "Brev fra Afrika" og Judith Thurmans biografi fra 1983.

National Treasure (2004)

Søndag 18. Januar 2009 klokken 21:00 på TV4

Arkeolog og eventyrer Benjamin Franklin Gates nedstammer fra en familie som i alle år har jaktet på det samme: En stor skatt fra tidenes morgen, en skatt så stor at det ikke er mulig å forestille seg den. Historien begynner i Egypt rundt år 2000 f.Kr., og strekker seg gjennom et virvar av kontinenter og tidssoner.

Den forsvunne skatten har en gang vært i familien Gates’ eie, men det er nå åtte generasjoner siden. Først var den i romernes varetekt, funnet og ivaretatt av tempelridderne, før franskekongen Filip i det 14. århundret ville det annerledes. Så ble skatten fraktet over til den nye verden med Kristoffer Columbus, og snart tatt i besittelse av aztekerne. Så havnet den hos grev Pulaski og kontinentalarmeen. Pulaski tok med seg opplysningene om skattens tilholdssted i graven, men i hans etterlatte eiendeler fant soldatene et notat bestående av kun ett ord, "Charlotte" - første ledetråd i jakten på tempelriddernes forsvunne skatt. Året var 1799.

Denne ledetråden viser seg å ligge skjult bak verdens mest sikrede dokument, den amerikanske uavhengighetserklæringen, gjemt der av blant andre navnebror og grunnlovsfader Benjamin Franklin. Den rike britiske eventyreren Ian Howe er også på sporet av skatten, men her er ingen til å stole på. I et kappløp med tiden må arkeolog Gates og den datakyndige medhjelperen Poole stjele uavhengighetserklæringen, tyde det skjulte kartet, overliste FBI og unngå å bli drept av briten. Og det bare i forbindelse med den første ledetråden...

Swordfish (2001)

Søndag 18. Januar 2009 klokken 21:00 på TV3

Stanley Jobson er blakk. Den straffedømte hackeren bor i en campingvogn og har kjørt seg fast i en ussel jobb. Så kommer skjønnheten Ginger på besøk. Hun vet å overtale et pengelens datageni: Hjelp Gabriel Shear med å rive brannveggene og knekke kodene i et sikkerhetssystem som skjuler milliarder av dollar. Lykkes det, kan Stanley få millioner på kontoen. Penger er hans eneste håp for å gjenforenes med datteren Holly.

Stanley imponerer Gabriel. Hackeren blir avgjørende for tidenes mest avanserte bankran. Men jo lengre inn i Gabriels verden Stanley beveger seg, jo mindre skjønner han. For sent oppdager han at bankranet er en fasade som skjuler en livsfarlig sannhet .

Dolly Parton
Dolly Parton
Katey Sagal
Katey Sagal
Ken Hughes
Ken Hughes
Lilian Harvey
Lilian Harvey
Linda Hayden
Linda Hayden
Louis Larsen
Louis Larsen